Minkkrisen på museum
Det Grønne Museum har udviklet et nyt og gratis undervisningsmateriale om minkkrisen til ungdomsuddannelserne. Med udgangspunkt i en række unikke kilder får eleverne mulighed for at arbejde kildekritisk med minkkrisen, som den er blevet fremstillet af de forskellige aktører i medierne og i den offentlige debat.
Hvorfor skulle de danske mink dø? Hvordan er sagen blevet behandlet i medierne? Og hvordan oplevede minkavlerne det selv? Undervisningsforløbet har til formål at give elever på ungdomsuddannelserne værktøjer til at identificere og analysere minkkrisen, som den har været fremstillet i den offentlige debat. Gennem arbejdet med materialet lærer de at forholde sig kildekritisk til mediers, privatpersoners og politikeres udlægninger af sagen. Dette er særligt relevant i en tid, hvor begrebet ’fake news’ præger informationsstrømmen, og debatten koger over på de sociale medier.
Historien foregår lige om ørene på os
”Historien er ikke kun noget, der fandt sted for mange år siden”, siger museumsdirektør på Det Grønne Museum Anne Bjerrekær ”minkkrisen er et meget håndgribeligt eksempel på, at den foregår lige om ørerne på os.”
Det Grønne Museum besluttede i efteråret 2020 at igangsætte et dokumentations- og indsamlingsprojekt med fokus på minkkrisen. Projektet fokuserer først og fremmest på at bevare et bredt og autentisk portræt af minkerhvervet til eftertiden. Herunder med et særligt fokus på krisens betydning for de mennesker, genstande, interviews, billeder, lyd og film med tilknytning til pelsdyravlens historie i Danmark. I undervisningsmaterialet indgår en del af det indsamlede materiale i form af tre interviews, der repræsenterer tre forskellige vinkler på sagen.
”Minkkrisen er en begivenhed, der kommer til at indgå i det nyeste kapitel af Danmarkshistorien. Et helt erhverv bliver lukket, mens en pandemi raser. Det er en alvorlig situation, og bølgerne går højt i den offentlige debat” fortsætter Anne Bjerrekær. ”Det er naturligt, at et af projektets første produkter har fokus på historiebrug og debat. Det er vanskeligt at navigere i - også for unge mennesker. Det er utrolig vigtigt, at vi evner at forholde os til forskellige perspektiver og forstår at deltage konstruktivt i samfundsdebatten. Især når det bliver svært, og det håber vi, at dette materiale kan bidrage til.”
Undervisningsmaterialet
“Minkkrisen: hvorfor skulle de danske mink dø?” består af tekst og opgavebeskrivelser samt en kildepakke med en række unikke kilder, herunder flere, som ikke har været udgivet før. I materialet indgår også en nyproduceret historisk oversigt over pelsdyravlens historie i Danmark sammen med en tidslinje over minkkrisens forløb.
Materialet giver eleverne værktøjer til at identificere og analysere minkkrisen, som den har været fremstillet i den offentlige debat i 2020-21. Med udgangspunkt i en række spørgsmål kan eleverne arbejde selvstændigt med kilderne ved computeren hjemme, lytte til interviews og diskutere opgaverne i små grupper. Materialet sigter på at opøve evner til at betragte en sag fra flest mulige perspektiver, arbejde kildekritisk, identificere historiebrug og deltage i en konstruktiv debat.
Materialet er udarbejdet af projektmedarbejder Maria Juul Svalling på Det Grønne Museum. Det er gratis og kan bruges direkte fra museets website eller downloades som en samlet pakke!
https://detgroennemuseum.dk/undervisning/minkkrisen/
Projektmedarbejder Maria Juul Svalling interviewer minkavler Erik Vammen. Foto: DGM
[Historie-online.dk, den 7. april 2021]