Jomfru Maria lå under kirkegulvet
Bedårende Jomfru Maria-figur fra Limoges i Frankrig er dukket op i Søby Kirke ved Hammel - som den første af sin slags i Danmark.
En sjælden Jomfru Maria-figur er blevet fundet under Nationalmuseets kirkearkæologiske udgravninger i Søby Kirke uden for Hammel. Figuren er en såkaldt Limoges-figur, da den er lavet i den midtfranske by af samme navn mellem 1200 og 1225. Den har siddet på et processionskrucifiks, som blev brugt ved kirkelige handlinger i den katolske kirke.
Efter en tur i hænderne på en af Nationalmuseets kyndige konservatorer har den lille kvindefigur vist sig at være utroligt smuk. Og den er faktisk også enestående, fortæller kirkearkæolog og museumsinspektør på Nationalmuseet Hans Mikkelsen:
- Limoges-figurerne er fremstillet i store mængder, og en del af dem er endt i Danmark, men det her er den første Limoges-figur fra et processionskrucifiks nogensinde set her i landet, som har en glorie fastsat på hovedet. På den måde er den helt unik, siger Hans Mikkelsen.
Kvindefiguren forestiller Jomfru Maria, og det motiv gør kun figuren endnu mere speciel: - De fleste andre Limoges-figurer forestiller nemlig ofte anonyme helgener, siger Hans Mikkelsen.
Figuren blev opdaget i forbindelse med, at Hans Mikkelsen og en lokal murer udgravede gulvet i kirkens kor – en del af renoveringen af kirken handlede nemlig om at få stabiliseret gulvet, som var sunket sammen. Da de begyndte at grave, fandt de først et gravkammer umiddelbart under korgulvet. Og da mureren dagen efter sigtede jorden igennem eller ”soldede”, som det også kaldes, dukkede den lille figur op:
- Formålet med at solde er, at man på den måde sikrer alle genstande, også de allermindste. Fundet af den her ganske lille figur på blot seks centimeter er derfor et godt eksempel på, at systemet med at lade en lokal murer solde efter Nationalmuseets anvisninger fungerer rigtig godt, siger Hans Mikkelsen og fortæller, at samarbejdet med både de lokale håndværkere og kirkens engagerede personale har været forbilledligt.
Der gemte sig også en række andre genstande under gulvet tæt ved alteret – knogler, blandt andre skinneben og ryghvirvler, et stykke tekstil med guldtråde i og hesteseletøj fra midten af 1000-tallet længe før kirken blev opført omkring år 1200. Alle godt medtagne af tiden i jorden.
Rød glorie
Heller ikke den lille Jomfru Maria-figur synede af meget ved første øjekast: Den var dækket af ir og jord efter århundreder under kirkegulvet. Så Nationalmuseets konservator Signe Nygaard regnede ikke med, at hun ville kunne opfylde Hans Mikkelsens forventninger om, at de forgyldninger og emaljefelter i smukke, klare farver, som kendetegner Limoges-figurerne, ville være intakte:
- Jeg kunne fornemme, at der var nogle områder, hvor der var emalje, men ingen forgyldninger var synlige. Så jeg synes faktisk, den så meget nedbrudt ud, siger Signe Nygaard.
Men da hun gik i gang med at rense figuren nænsomt med pensel og vand under mikroskop, skete der noget:
- Det var helt fantastisk. Først opdagede jeg forgyldningerne, og da jeg så kom vand på emaljen, kunne jeg se farverne – det røde i glorien og de flotte blågrønne nuancer, som changerede i tøjet. Det var over al forventning, siger Signe Nygaard.
Efterhånden som Signe Nygaard arbejdede med figuren, viste den sig at være meget velbevaret. Men den ser ikke ud præcis, som den gjorde i sin samtid: Kobberet er irret grønt i dag, men var oprindeligt rødligt, ligesom man ser det på nylagte kobbertage. Hænder og ansigt var dengang helt forgyldte, tøjet højest sandsynlig i klare blågrønne farver, og gloriens fine røde kant var kraftig.
Der er ingen tvivl om, at Limoges-teknikken har været fornem og krævet en særlig håndværksmæssig kunnen, fortæller Signe Nygaard.