Grænseløse jøder

Visninger: 340

Eventyr fra 1700-tallets Marokko. To jødiske familieklaner, Sumbel og Buzalgo, og så mystik og overtro. Med litteratur fra en stor del af Europa, Israel og Marokko kastes der nyt lys over familiernes aktiviteter og eventyrlige skæbner. Bogen er en rejse i familiernes fodspor for 300 år siden

Af Michael Koch

En sultan i Marokko, to danske fregatter, en blanding af religioner og en dansk kong Frederik 5., som i 1746 ønsker ekspansion i Middelhavet. Det er starten på Bent Blüdnikows nye bog: Grænseløse jøder.

Bogen indledes med en gennemgang af marokkansk-jødisk historie i tiden op til midten af 1700-tallet. I februar sendte kongen de to fregatter Falster og Doquen dyrt udrustet til Marokko for at skabe et fodfæste og få en aftale om samhandel med sultan Mulay Abdallah. Det lød nemt, men side efter side kan man læse om, hvor lunefuld og grusom sådan en sultan kunne være - og hvor nemt kongens udsendinge kunne ende som slaver, i fængsel eller miste livet.

I 1752 sender den marrokanske kronprins Sidi jøden Samuel Sumbel til København med et brev til Kong Frederik 5. I brevet anklages danskerne blandt andet for at ville føre krig mod muslimerne i Marokko. Den tanke kunne man nemt få efter en langstragt uheldig fremfærd af kongens folk, som ankom med de to fregatter. Meget lang historie, men kronprinsen vil vide, om det, der er sket, er efter kongens ordre.

Sumbel drager afsted og har et længere stop i danske Altona (ved Hamburg), hvor han møder en anden jøde, Shalom Buzaglo. Mødet er næppe tilfældigt, da Buzaglos to brødre sad fængslet i Marokko - og tanken var så, at Sumbel skulle tale deres sag for Kong Frederik, der igen skulle skrive et bønfaldende brev til sultanen i Marokko. Mange forviklinger, og her endda meget kort beskrevet. Ankommet til København fik Sumbel audiens på Fredensborg, hvorefter han gik ombord på fregatten Kristiansborg (Christiansborg) med ordre og fuldmagt til at slutte traktat med det marokkanske hof, som det hed. En lang rejse uden rigtigt at få noget ud af det. Dog var der nu diplomatisk kontakt mellem de to lande.

En af Danmarks store skibskatastofer skete, da fregatten Falster begyndte at brænde ud for Safi i Marokko. Mens skibet gik til i “én stor flamme”, blev 163 reddet, mens 132 døde. Marokkanerne tog de danskere til fange, som reddede sig i land. Et halvt år senere i 1754 sejlede danskerne igen til Marokko, og nu gik forhandlinger og besøg bedre end tidligere. Det var svært at forhandle med lunefulde marokkanere, og så var der endda pirater i farvandet.

Falster eksploderer ud for Marokkos kyst i 1754

I 1757 bliver kronprins Sidi sultan, og samarbejdet med danskerne bliver lidt nemmere en tid. Samuel Sumbel var en farlig mand, men han var involveret i samhandlen. Skibe med varer sejlede meget regelmæssigt mellem Danmark og Marokko, men der var utallige besværligheder med andre lande og interne problemer. I Danmark opstod der også problemer, for Christian 7. havde psykiske problemer, og ministre og udenrigsminister Bernstorff var på kant - og de var alle sure over, at Marokkoeventyret kostede så mange penge. Men en ny traktat kom til i 1767, og danske købmænd måtte herefter handle i Marokko.

Men kampen om Marokkos accept og den vigtige handel havde også mange andre landes interesse. Der skulle hele tiden smørres og betales for at “komme frem i køen”, og jøden Sumbel spillede en rolle, ligesom den lunefulde sultan Sidi bestemte slagets gang. Sejladsen mellem landene var farlig, og der blev mistet skibsladninger undervejs. Man kan med rette sige, at alt fra pirater til krigeriske nationer var en stor trussel.

Fortællingen om sultan Sidis interesse i at frikøbe muslimske slaver var fængslende, ligesom forbindelserne til Rusland og de russiske skibes rejse til Marokko. I 1777 foreslog Samuel Sumbel flere europæiske nationer at afskaffe slaveri. Det blev ikke til noget. Jøden Sumbel var sultan Sidis højre hånd i mere end 30 år. En stor præstation der har krævet smidighed. Flere gange var det ved at gå galt for Sumbel, der hver gang betalte sig fra at miste livet. Lige til en dag i Tanger, hvor en falsk doktor gav ham medicin, han døde af. 30 års tjeneste hos en berygtet sultan var en præstation. Paradoksalt menes det at være en kvaksalvers medicin han døde af.

Buzaglo var en jødisk familie i bogen, som også behandles grundigt. Meget farverigt, Joseph Buzaglo sejlede blandt andet med slaver, sukker og krudt fra Frankrig til De Caribiske Øer. Allerede i 1759 foreslog han de franske myndigheder at sælge slaver. En anden Buzaglo i familien var Abraham, som opgav at være spion og som i stedet, blandt andet, blev opfinder af en varmeovn til store rum. Andre farverige medlemmer af Buzaglo familien er omtalt i bogen, og omtalen af Salomon Sumbel vender tilbage med hans investeringer i kongelige danske obligationer. Det var en vovet forretning, da det var forbudt at trække midler ud af Marokko. Sumbel kunne blive brændt levende for denne investering.

Jøden Joseph Sumbel besluttede i 1784 at besøge København. Under stor opsigt: Han havde orientalsk dragt på, guldsabel og hat med et diamantbesat spænde. Der blev stor opstandelse, da den hat blev stjålet.

Der er mange eventyrlige skæbner fra 1700-tallet med i bogen. Mennesker der var meget velhavende og med stort netværk. Der er dristige handelseventyr, og vi lærer, hvor nemt man kunne miste livet i det muslimske Marokko, specielt når man var driftig jøde.

Udenrigsminister Bernstorff sendte i 1776 et brev til konsul Schumacher i Marokko om Samuel Sumbels investeringer i Danmark. Det kunne blive katastrofalt, hvis sultanens folk opdagede det, for der var dødsstraf for at trække penge ud af Marokko

Bogens illustrationer er en fortælling i sig selv, og man kan tage sig i at sidde og studere dem, fordi de er så smukke. Trykkekvaliteten er også helt i top, hvilket gør det ekstra herligt at se illustrationerne i bogen.

Teksten i bogen kommer meget ofte ud af en tangent, for så senere at vende tilbage til den egentlige fortælling. Det er for så vidt både godt og spændende, når forfatterens ekstremt store viden og research blomstrer med information og tilføjelser til fortællingen. Når de sidespor så kommer ud på endnu et sidespor, midt i et sidespor, bliver det uhyre svært og stærkt krævende at følge med. Mere end ofte har det været nødvendigt at gå sider tilbage og læse det hele op endnu engang for at sikre hvem, der er hvem og i hvilke forbindelser. Det var også nødvendigt at gå tilbage og bruge megen tid på at lede efter rette forbindelser, og læse det op for at sætte det i rette kontekst. Et læsepuslespil.

Dette er næppe kritik, men måske mere den ydmyge anmelder der mærker fodfæstet glider, og der skal holdes fast for at bevare overblikket over en særdeles spændende fortælling. Det er synd, for forfatteren bugner og bobler af fantastisk spændende viden. Hvor ville det være forrygende om teksten var mere læsevenlig. Meget ofte kommer tanken: Hvad skete der lige her? Hvorfor den interessante fortælling eller personbeskrivelse lige her og nu? Hvor er fortsættelsen på det jeg lige har sat mig godt ind i?

Bogen er et vanvittig stærkt værk skrevet af en specialist i historie. Denne bog kan lære os rigtig meget om den tid, og samhandel med et meget svært marked - kombineret med farlig søfart og krigeriske pirater og nationer, der ikke ville de danske noget godt. Anmelderen var underholdt i mange mange dage, men det var stykket sammen i et meget vanskeligt spil med ord. Det er altid spændende, når en så vidende forfatter researcher dybt og hårdt i 250 år gammelt stof og lærer os om landet og de vilkår, man levede under dengang.

Der er mere end fuld valuta for pengene i denne bog. Jeg anbefaler at købe den - og investere mange, mange timer i omhyggelig grundig læsning for at suge noget fra overflødighedshornet af historisk viden. Bogen bugner af virkelig spændende historie, et værk der sent bliver glemt.

[Historie-online.dk, den 15. oktober 2024]

Bundet af kønnet
Den skarpe eksamination