Menu

Krigen til søs - 1939-40

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 84

 

Første del af et længe ønsket værk om tiden efter 1. Verdenskrig, optakten til 2. Verdenskrig og de første år af krigen til søs. At der er tale om et værk af format, bliver man klar over, straks man ser indholdsfortegnelsen og tager et dybt indhug i siderne. Det er intet mindre end imponerende så grundigt og samtidig læsevenligt. Niels Holland er på vej til at skabe et opslagsværk, som vil blive brugt i forskning og uddannelse

Af Michael Koch

Bogen starter med en redegørelse over 1. Verdenskrigs maritime tonnage og bevæbningen til søs. Krigen lægger ud med, at det ældre tyske slagskib KMS Schleswig-Holstein åbner ild mod de polske stillinger ved Danzig. Det var 1. september 1939. Tre dage efter erklærer England krig mod Tyskland, og 2. verdenskrig er en kendsgerning. Den uhyggelige og forfærdelige krig kom til at vare i seks år og sluttede først 15. august 1945, da Japan kapitulerede efter to atombomber.

Det, som Niels Holland fokuserer på i første bind i serien om krigen til søs, er både det overordnede og alle de vigtige enkelte situationer og handlinger på søen i de seks år. Selvom man har læst bøger og set film om ubådskampen i Atlanterhavet og kampene i Stillehavet og meget mere, så er der sjældent set en, der magter at favne om hele krigen til søs. Det gør Niels Holland i første bind, som dækker 1939 og 1940. Bind 2 er ved at blive skrevet, men der går flere år, før det er klart.

Bogen lægger ud med at skitsere, hvad status var efter 1. verdenskrig. I flere kapitler lærer vi, hvad Tysklands, USAs, Japans, Storbritanniens, Frankrigs og til sidst Sovjetunionens flåder rådede over og hvilke politiske aftaler, der skulle opfyldes efter Versaillestraktaten. Desværre var et våbenkapløb allerede sat i gang, straks krigen sluttede. Ingen ville være svage i forhold til andre. Mellemkrigsårene bød på flere store konferencer, men uden det store held med, at en ægte nedrustning fandt sted.

Tyskland forsøgte med Nazi og Hitler at omgå alle regler og aftaler. Det blev gjort med snilde og snyd. Men alt i alt handlede succes om, at skibschefer handlede med initiativ og selvstændighed. Det kom specielt briterne til gode. Bogen har i flere kapitler solidt behandlet den politiske udvikling og både den generelle og maritime optakt til krigen (til søs)

Det ældre britiske slagskib HMS Warspite blev sat ind i kampen mod tyskerne

Den finske vinterkrig er med i sit eget kapitel. Det samme gælder operationerne i Nordsøen med detaljerede beskrivelser af bevægelser og kampe. Teksterne er fulgt op af detaljerede små oversigtskort, som viser skibe og ubådes bevægelser i søen. Ganske godt til et sikkert overblik. Tyskerne havde i starten af krigen problemer med deres torpedoer. De sprang for tidligt eller slet ikke. Holland har enestående research bag det kapitel, som fortsættes af ligeså grundig status over 1939 og ind i operationerne Wikinger og kampe frem til den 9. april. Manglende kommunikation og dårlig sikring af, om det var tysk eller allierede skibe, kostede den tyske flåde 579 mand, da tyske fly angreb tyske skibe.

Spændende læsning om kodebrydning og operation Weserübung, der som bekendt gik ud på at besætte Danmark og Norge. Langt bedre og mere detaljeret gennemgår bogen, hvordan de to lande besættes og herunder, hvordan nordmændene sænker KMS Blücher. (Se klip i filmen Kongens fald) Igen er der illustrationer med bevægelser, hvilket skaber godt overblik. Efter forsøget på at nå Oslo, læser man om angrebet på Kristiansand, Arendal, Egersund, Stavanger, Bergen, Trondheim og de omfattende operationer i Narvik. Forfatteren skriver en overraskende bemærkning i bogen: “Chefen for de britiske ubåde, Max Horton, der i starten af krigen var noget så usædvanligt som en dygtig højtstående britisk officer”. Ud over at læseren kan trække et smil frem, så understreger bemærkningen, hvor enorm viden Niels Holland besidder for at kunne definere officerenes kompetencer.

Ved Narvik mistede tyskerne 10 store moderne destroyere, men det lykkedes ikke briterne at indtage byen. Senere måtte de allierede evakuere Norge helt og aldeles. Bogen fortsætter med et stort kapitel om kampene i Vesteuropa, Frankrigs fald og evakueringen af de allierede styrker. Situationen omkring denne tid er indgående behandlet i bogen. Det samme er Italiens entre i krigen og sænkningen af den franske flåde.

I den engelske kanal og i Nordsøen andet halvår af 1940 fulgte den tyske flåde og ubådene med, da den tyske hær rykkede frem. Det var blot ikke så nemt som på landjorden. Briternes rekognosceringsfly så dem, og briternes fly bombede dem så hårdt, at tyskerne til søs trak sig tilbage til Rotterdam. Det blev dog ikke ved med at gå nemt. Der var mange træfninger, som bogen omhyggeligt beskriver. På samme måde fortsætter bogen i Middelhavet med slag og træfninger rigtig mange steder på søen, i havne og ind over land. Spændende at følge læsningen op med et kort på computeren. Det giver Hollands tekst endnu mere dybde. Det kan måske lyde af lidt, når blot Middelhavet nævnes, men det er meget omfattende behandlet i bogen. Det vil være meget voldsomt at gå dybt ind i de mange kapitler. Hvert eneste kapitel er grundigt researchet og skrevet læsevenligt og spændende.

I USA blev der bygget en stor flåde af Libertyskibe, som hurtigt blev klar fra værfterne og indsat som forsyningsskibe 

Det er det også, når bogen fortsætter med Det Røde Hav og videre til Atlanten, hvor tyskernes krise med dårlige torpedoer er under lup. Det var dog kun en periode, at ubådene skød store huller i vandet. Hver gang anmelderen læser eller ser film om sænkningen af allierede skibe, så gør det ondt. Det er forfærdeligt som held og skæbne kunne afgøre liv og død for så mange skibsbesætninger. Tyskerne indsatte også overfladeskibe i kampen mod allieret søfart, de såkaldte hjælpekrydsere. Det var en hård og ond tid for de allieredes forskningsskibe, og det var først senere i krigen, at billedet skiftede til allieret fordel. Litteraturlisten og internetlink bag i bogen er glimrende valgt til fortsættelse af studierne, mens der ventes på næste bind i serien.

I et værk som dette er det også skønt at kunne læse noterne nederst på siderne, uden først at skulle slå op bag i bogen. Det vidner om en forfatter, der ved, hvordan sådan et vigtigt opslagsværk skal designes. Det samme gælder layout og indbinding, som er yderst behagelig, da læseren kan slå op på en vilkårlig side, uden brug af noget til at holde bogen åben, det valgte sted. En meget lille detalje, men netop det gennemførte i god indbinding understreger, at bogens praktiske detaljer matcher indholdet. Billedsiden er nødvendige skitser og billeder, der forklares i teksten - ikke til fyld eller design, men til reel brug for forståelse under læsningen.

Anmelderen har sjældent lært så meget nyt af et enkelt værk om en periode og specifik del af 2. Verdenskrig, som efter at have læst Niels Hollands fabelagtige bog. Alle de så godt kendte operationer og situationer beskrives, men der er hele tiden en hel del mere fakta, mere information, og der bliver skabt et endnu større helhedsbillede af krigen til søs.

Dette værk vil danne basislinje for fremtidens arbejde med andre bøger, foredrag og studier. Den vil også være den bedste generelle læring om den maritime krig under 2. Verdenskrig. Den er nem at slå op i, og det er ikke svært at finde svar på specifikke spørgsmål. Får læseren lyst til at læse bogen fra start til slut, tager det lang tid, men da den er så læsevenlig, er det en fornøjelse.

[Historie-online.dk, den 15. januar 2025]

Se relaterede artikler
Holocaust
Birk
Polen og Holocaust