Hypnosemordene
Af Niels Christian Nielsen, cand. mag.
Hypnosemordene er en gammel sag. Sagen starter, da en mand – Palle Hardrup – sidst i marts 1951 træder ind i Folkebanken på Nørrebro i København. Hardrup vil røve banken, og har derfor medbragt en pistol. Noget går galt. Hardrup får ingen penge, men dræber 2 af bankens medarbejdere.
Han pågribes kort tid efter ugerningen og pressen får hurtig nys om, at Hardrup (måske) har udført røveriet under hypnose. Hypnotisøren, som angiveligt skulle have den fulde kontrol over Hardrup, er en gammel cellekammerat med en broget fortid som kriminel, Hipomand og meget mere. Bjørn Schouw-Nielsen hedder han, der, ud over fortiden som Hipomand, har interessen for yoga og hypnose til fælles med Hardrup. Schouw-Nielsen idømmes livsvarigt fængsel for sin rolle i sagen, mens Hardrup idømmes tidsubestemt psykopatforvaring, som det så malerisk hedder.
Det er denne – rent ud sagt – utrolige sag, Finn Abrahamowitz graver sig ned i gennem 335 sider. Eller, skulle man måske sige, præsenterer. Abrahamowitz har nemlig i vid udstrækning valgt at lade sagsakterne, 20.000 sider ”der lå i et formidabelt rod”, tale for sig selv. Heldigvis er bogen udstyret med en tidstavle og et navneregister, der hjælper, hvis læseren skulle tabe tråden under vejs.
Forfatterens valg betyder, at han fungerer som en slags fortæller, vi kender fra skønlitterære romaner. Abrahamowitz træder bl.a. ind i fortællingen med forklarende oplysninger, eller han stiller spørgsmålstegn ved det omfattende persongalleris forklaringer, handlinger og argumenter.
Og det er der god grund til. Uanset skyldsspørgsmålet fremstår anklageapparatet i et lidet flatterende lys, og man fornemmer konturerne af et justitsmord på Schouw-Nielsen, der begik selvmord i 1974.
Som læser er man dog ikke afklaret, når sidste side i bogen vendes. Og sådan må det nok være, med en så omfattende og langvarig sag, der nu kun lader sig belyse gennem sagsakter, avisartikler og litteraturen omkring sagen. Og tvivlen kommer jo som bekendt den anklagede til gode?