Løgnehistorie

Visninger: 1089

Af Kresten Søe

24 udvalgte myter og løgnehistorier

Var det Göring, der udtalte de berømte ord.” Når jeg hører ordet kultur, afsikrer jeg min revolver”, og var nazikoryfæet overhovedet en fjende af kulturen? Eksisterede den i litteraturen så ofte beskrevne kvindelige pave Johanna overhovedet? Var Elvira Madigan og Sixten Sparres romantiske selvmord på Tåsinge i virkeligheden et længe planlagt mord, der skulle efterligne det berømte Mayerling drama. Var det dronning Thyra, der tog initiativ til opførelsen af Dannevirke? Var Tordenskjolds berømmelse i virkeligheden en solidt forberedt iscenesættelse af eget image?
Hvad er sandt, og hvad er falskt?

Myterne analyseres og gendrives som oftest som løgn og latin

I denne bog analyserer Kåre Johannessen historiens myter, baggrund og sandhedsværdi ud fra både samtid, nutidskilder og sandsynligheder. Problematikken er mere aktuel end nogen sinde og viser, at både historikeren og den almindelige historisk interesserede læser bør bruge fornuften, analysere sammenhængene og de implicerede personers reelle gøren og laden.

Bogen rummer en række udvalgte eksempler fra de sidste godt tusind år, som alle påviser, at meget af det, som vi betragter som historiske kendsgerninger, enten er en bevidst fordrejning af sandheden eller i værste tilfælde lodret løgn i enten en anden sags tjeneste eller spændende staffage i forhold til de virkelige begivenheder

”Man skal aldrig lade sandheden komme i vejen for en god historie”

Ovenstående citat af Mark Twain er på en måde bogens gennemgående røde tråd, for rigtig historie kan i modsætning til ”historier” ofte godt være en lille smule kedelig. Historikerens opgave er her som oftest ikke særlig populær, idet dennes arbejde som fagmand består i at finde frem til, hvordan sammenhængene virkelig var, analysere og luge ud i de - som oftest folkekære, populære og elskede myter.

Konklusion og målgruppe

Kåre Johannessen er uddannet cand.mag. i historie og middelalderarkæologi og har siden 2015 ernæret sig som selvstændig historieformidler i bl.a. foredrag, Tv-producent og opgaver på TV2 øst. Derudover har han været vært på en række DR-produktioner og paneldeltager i DR2’s Historiequiz.
Kåre Johannesen har med denne udgivelse igen formået at skrive en letlæst og underholdende bog, som nogle steder dog er vel ordrig og i en til tider i en lidt frisk slang inspireret fremstilling.

Ikke desto mindre er bogen med sine baggrundsanalyser af kilderne og myternes baggrundshistorie både vedkommende og spændende populærhistorie for den alment historisk interesserede læser. Bogen kan i høj grad anbefales - også på grund af de mange fine gengivelser af de omtalte personer og genstande, der alle er indlagt i fint samspil med fremstillingen.

[Historie-online.dk, den 21. august 2024]