Arkæometri

Visninger: 413

Af Benny Staal, arkæolog cand.mag.

Bogen "Arkæometri - Undersøgelser af kulturarv” - er på knap 300 yderst velskrevne sider.  Der er 12 kapitler indeholdende hver sin historie, som ikke har andet at gøre med hinanden, end at de er naturvidenskabelige undersøgelser, der belyser specifikke problemstillinger i hvert tilfælde.

Der er tre forfattere, hvoraf Kaare Lund Rasmussen er hovedforfatter og således den der omtales i jeg-form. De to andre forfattere fornemmes at være støtter, som har bidraget med faktuelle oplysninger, når Lund Rasmussens kemiske viden skulle suppleres. Ved denne konstruktion, er der skabt et virkelig stærkt forfatterhold. Hertil er andre forskere inddraget i mindre grad. Disse takkes på side 8.

Selve bogens opbygning er interessant derved, at læseren får en kort, men fyldestgørende forhistorie til, hvorfor hver naturvidenskabelige undersøgelse er foretaget. Således vil mange kunne genkende hovedlinjerne i hvert case, fra sin egen skoletid, men her er dog inddraget mange nye detaljer, som sandsynligvis ikke tidligere har været almindeligt kendte. De mange detaljer og nye oplysninger gør, at man får et sandfærdigt indblik i, hvorledes videnskabsmænd og -kvinder arbejder.  Ikke kun sammen i snæver forstand, men sammen med en masse andre, danske og udenlandske videnskabsmænd og laboratorier. Det er en fascinerende viden, der bliver præsenteret, for hvad man måske ikke kan erkende det ene sted, kan lade sig gøre det andet sted. Ligesom disse samarbejder ved sammenligninger giver mulighed for faktatjek af blandt andet dateringer.

Selv om de 12 kapitler ikke har noget med hinanden at gøre, skal det nævnes, at de er bragt i bogen i en kronologisk orden, fra den græske mytologi til 1800-tallets katolsk-kinesiske helgen, Sankt Paul Chen, som for de fleste vil være ganske ukendt.  De fleste kapitler foregår omkring middelhavslandene, fra Ægypten over Israel og Italien, og først i kapitel 6, "Dronning Edels historie" handler det om et dansk forhold (dog med tilknytning til Italien). Nemlig om dronning Edel, som var gift med den danske Kong Knud (den senere hellige). Men også den danske astronom Tycho Brahe får et helt kapitel. Hans liv i Danmark (Skåne) og senere i Prag, hvor han døde i 1601. Grunden til at Tycho Brahe er med, er genstridige påstande om, at han i sin tid blev udsat for giftmord. Man følger hele projektet med at få Brahe bragt op fra sin grav i 2010 under ledelse af den danske middelalderarkæolog Jens Vellev, for ved hjælp af moderne kemiske analysemetoder at få afgjort, om nu også Brahe døde af forgiftning. En spændende historie, som vil være kendt af de fleste, men hvor mange kender til og husker resultatet?

Der er en klar overvægt af undersøgelser med katolsk islæt. Her kommer Lund Rasmussen med forklaringen, at det er en "fascinerende verden, men formentlig også lidt fremmedartet for mange danskere.", hvilket er sandt. Her spiller de forskellige forhistorier ind, og det er ofte i samarbejde med munke, der skabes vej for de nødvendige tilladelser til at udtage samples fra knogler af helgener, stoffer etc. Alt bliver rengjort inden analyser kan foretages, og det bliver klart, at der skal både gamle og nye metoder til, samt overvejelser om hvad der er muligt for at kommer frem til gode resultater. Et virkeligt spændende område.

Der er også et kapitel, som handler om det at være munk i den katolske kirke. Et interview med franciskanermunken Agnello Stoia, om dennes liv som munk og hans forhold til sin familie og samfundet i øvrigt.  Gå ikke glip af det.

Anmelder kunne gå i detaljer med meget mere; for eksempel de interessante kapitler om dødehavsrullerne, Frans af Assisi eller for de fleste af os et par næsten ukendte apostle, Jakob og Filip. Men det vil nok være at gå for langt i anmeldelsen, så i stedet bør man anskaffe sig bogen og nyde hver side. Især resultaterne - eller i visse tilfælde mangel på samme (for sådan er videnskab jo; at et negativt resultat også er et resultat), der er fremlagt som afslutning på hvert kapitel.

Tag ikke fejl af bogens titel, som sikkert vil skræmme nogle læsere væk, fordi den signalerer, at indholdsmæssigt handler den om tørt naturvidenskabeligt stof.  Men læs den alligevel, for det er absolut ikke tilfældet.  Efter læsning sidder man tilbage med en følelse af, at vi kun er ved begyndelsen af udforskningen af vores nære- og fjerne fortid. De naturvidenskabelige undersøgelser muliggør i større og større grad opklaringsarbejder i forbindelse med... ja, gåder. Man sidder tilbage med tanker om fremtidige naturvidenskabelige undersøgelser og hvad disse mon kan bringe af ny viden og nyheder om ældre fund. Derfor er bogen vigtig for arkæologer og historikere, og folk som bare gerne vil vide. Kun tankerne sætter grænser, selv om der ind imellem forekommer store usikkerheder, idet meget "bevismateriale" er tabt for evigt.

[Historie-online.dk, den 13. august 2024]

Antik Mytologi
Antikkens 7 Vidundere