En fortælling om Danmark I det 20. århundrede
Af Johnny Laursen
I 1721 udgav baron Montesquieu sine persiske breve med rejseberetninger fra oplysningstidens Frankrig skrevet af to fiktive persiske rejsende. Brevene var naturligvis også samtidskritiske kommentarer til Ludvig den XIVs enevældige Frankrig. Man kan ikke befri sig for en fornemmelse af, at Bo Lidegaards Danmarkshistoriske fortælling fra vor nære fortid har samme samtidskritiske karakter. Det er så at sige rejsebreve fra fortiden til nutiden. Lidegaard har givet bogen titlen ”En fortælling om Danmark i det 20. århundrede”. Han kunne med lige så god ret have valgt titlen ”En fortælling om Danmark”. Bogen emmer af samtidens spørgsmål om hvem vi er, og hvad slags samfund det danske er, alt sammen besvaret gennem en fortælling om vejen dertil. Hvis læseren stadig skulle være i tvivl, indledes der med et citat af William Faulkner: ”Fortiden er ikke død. Den er ikke engang fortid.”
Selv om bogens fokus er det 20. århundrede, griber Lidegaard i en længere prolog tilbage til grundlæggelsen af folkestyret og de prægende begivenheder omkring nederlaget til Preussen i 1864. I vendinger, som ville få traditionelle radikale historikere til at blusse af stolthed og blegne af misundelse karakteriseres den uansvarlige udenrigspolitiske linje, som førte til katastrofen, men som også indledte den selvbesindelse i det danske folk, som blev indledningen til en styrket samfundsmæssig sammenhængskraft og til fremvæksten af en stærk demokratisk tradition.
Det er derfor heller ikke mærkeligt, at genren først og fremmest er den person- og begivenhedsorienterede politiske historie, hvor der ikke efterlades tvivl om, at enkeltpersoners fornuft og dømmekraft kan spille en afgørende betydning for et helt samfund. Fremstillingen er gennemsyret af stærke, levende skildringer af sådanne centrale politiske figurer, og man aner gennem hele værket forfatterens sympati for ikke mindst det, som kan betegnes som ’dømmekraftens helte’ gennem Danmarkshistorien. Personer som Thorvald Stauning, P. Munch, Hartvig Frisch og senere en Hans Hedtoft, H.C. Hansen og Jens Otto Krag træder frem; mere diskret træder også en Nils Svenningsen og Erik Scavenius frem på baggrund af skildringen af især besættelsestiden. Man synes at fornemme en faldende begejstring efterhånden som fremstillingen når frem til de sidste tiår af det 20. århundrede. Dette hænger til dels sammen med fremstillingens bærende idé, som er skildringen af fremkomsten af en politisk kultur præget af fornuft, samarbejde og indre sammenhængskraft; og i den fortælling ligger spændingen jo hos de politikere, som var i stand til at bære ansvaret i de afgørende perioder: 1. verdenskrig, Påskekrisen, Kanslergadeforliget, besættelsestiden og i efterkrigstidens beslutninger om alliancepolitikken og opbygningen af velfærdsstaten. Man må indrømme forfatteren at på det bagtæppe kan nationens udfordringer i 1970’erne og 1980’erne forekomme mere blege.
Fortællingens krumtap er skildringen af, hvordan man med de afgørende beslutninger i specielt 1930’erne lykkedes at møde udfordringerne og farerne for den storpolitisk udsatte danske småstat med en politik, som styrkede den kulturelle og sociale sammenhængskraft og dermed skabte forudsætningerne for den nationale overlevelse gennem besættelsestiden. Figurer som Hartvig Frisch, P. Munch og Stauning er her i centrum, med Hartvig Frischs Pest over Europa som det helt væsentlige idépolitiske bidrag. Frischs advarsel om at holde de politiske yderfløje fra indflydelse og appel til en national overlevelsesstrategi baseret på folkelig og social sammenhængskraft tilskrives her langtrækkende betydning. Man kan spørge sig om de historiske aktører i samtiden ganske var sig rækkevidden af deres position bevidst i den forstand, som det forudsættes. Der er dog ingen tvivl om, at for klarøjede samtidige iagttagere var netop den ydre sårbarhed og risikoen for et indre skisma – det være sig mellem de politiske ekstremer og de fire gamle partier, mellem fagbevægelse og arbejdsgivere eller mellem land og by – tidens afgørende udfordring. Tilsvarende spørgsmål melder sig for besættelsestiden og den gradvise udvikling af velfærdsstaten efter krigen: var de historiske aktører sig bevidst, at deres beslutninger lå i forlængelse af en politisk tradition præget af en afdæmpet fornuftsbetonet udenrigspolitik og en kulturel og social inklusion? Således beskrives de socialdemokratiske cand. polit.’ers – med Krag, Kampmann m. fl. – vision om Fremtidens Danmark som ’en moderne version af Hartvig Frischs vision om en stærk national og social sammenhængskraft’ (s. 228). Eller var afgørende politiske beslutninger i højere grad præget af øjeblikkets krav, ad hoc beslutninger og tidens politiske strid?
Et andet område, hvor fremstillingen ægger til en diskussion af forståelsen af Danmarkshistorien er spørgsmålet om, hvor konsensuspræget den ’sejrende’ udviklingsretning i retning af en moderat udenrigspolitisk linje kombineret med store sociale kompromisser og en stærk velfærdsstat reelt var. For partiet Venstre og den – dengang – dermed stærkt forbundne bondestand har dette perspektiv i 1920’erne og 1930’erne vel kun været en linje man indlod sig på under tidens hårde tvang. Under besættelsestiden kan partiets økonomiske og sociale linje næppe tilskrives den tradition, og i efterkrigstiden søgte Venstre vel ikke indvendingsfrit kompromislinjen om velfærdsstaten og den dermed sammenhængende skattepolitik. Brudfladerne opridses dog klart i tilfældet Knud Kristensens Sydslesvigpolitik, som på mange måder får karakter af et systemalternativ – en af Danmarkshistoriens blinde biveje. I det hele taget synes de borgerlige partier – med Det Radikale Venstre som en lysende undtagelse – indtil 1980’erne som lidt visionsløse biroller i det danmarkshistoriske drama.
Forfatteren er en af landets mest produktive historikere. Hans viden om stoffet er formidabel og tillader en stil, som både er engagerende velskrevet og samtidig i synteseform analytisk. Der er dog også omkostninger ved genren. Det er således få af de afgørende episoder i landets historie, som kan forstås uden at inddrage de ubegribeligt komplicerede socio-økonomiske forhold i forbindelse med den økonomiske regulering under verdenskrigene, valutapolitiske udfordringer og fordelingspolitiske sammenhænge. Bo Lidegaard mestrer som få den kunst i få ord at syntetisere og karakterisere de afgørende kompromisser efter Påskekrisen, Kanslergadekompromisset, helhedsløsningen o.s.v. Men der er samtidig ingen tvivl om, at styrken i den politiske histories syntese af og til er vundet på bekostning af, at de socio-økonomiske linjer – som trods alt var hjerteblod for arbejderbevægelsen og landbruget – falder meget i baggrunden. Et eksempel kan f. eks. findes i beskrivelsen af kompromisset efter Påskekrisen, hvor væsentlige aspekter af reguleringspolitikken træder i baggrunden. Som den nu afdøde historiker Henrik S. Nissen gerne gjorde opmærksom på, var kartoffelpisen nok så afgørende for, at Danmark kom gennem den 1. verdenskrig uden større sociale og politiske omvæltninger, end tilfældet var.
Et af de områder, hvor fremstillingens syntesekarakter – også kronologisk set – træder stærkest frem, er i fremstillingen af Danmarks plads i verden og først og fremmest i skildringen af udenrigspolitikken. En central passage er redegørelsen for de to fremtrædende udenrigspolitiske skoler under 1. verdenskrig og i 1920’erne – repræsenteret ved fætrene Harald og Erik Scavenius. Mens sidstnævnte tog udgangspunkt i ”…en illusionsløs analyse af stormagternes interesser og Danmarks muligheder i dette felt, udmøntet i en såre pragmatisk politik..” (s. 110) var det andet udgangspunkt, at:
”…Danmark måtte tage stilling og parti for ’de gode’ stormagter og om muligt søge alliance med dem for derved at styrke ’det gode’ i verden og opnå anerkendelse og beskyttelse fra ’de gode mod det, som truer.” (s. 110)
Ifølge Lidegaard levede disse to skoler gennem det 20. århundrede med hinanden uden at den ene på noget tidspunkt fik overhånd over den anden, og med varierende tilslutning indenfor alle de fire gamle partier. Han bemærker dog, at den aktivistiske linje for en tid dominerede 1943-45 under indtryk af modstandsbevægelsen, og at den igen stak hovedet frem i slutningen af århundredet, da ”den første velfærdsgenerations ideologiske univers blev toneangivende” (s. 111). Man kan ikke undgå at fornemme ekkoet fra Anders Fogh Rasmussens værdipolitiske opgør med besættelsestidens historie i disse linjer.
Hvorom alting er, så er der dog ingen tvivl om, at den ’illusionsløse analyse’ ikke mindst under indtryk af den radikale – og til dels socialdemokratiets – indflydelse skildres sympatiserende. Man fornemmer det i beskrivelsen af P. Munch’s politik i 1930’erne: ”Munch var ikke enig, og hans politik var en vel gennemtænkt svaghedens strategi: hvis man var fange af sin egen magtesløshed, må man se den i øjnene og tilrettelægge sin politik derefter” (142). Denne tolkningslinje mærkes gennem beskrivelsen af besættelsestiden, hvor forfatteren meget overbevisende afviser de mere simplificerende tolkninger af samarbejdspolitikken, og med stor stilistisk præcision formulerer de afgørende dilemmaer, som datidens aktører var stillet overfor. Alligevel kan læseren ikke lade være med at føle, at Lidegaards tiltalende og elegante pen får skåret for mange skarpe kanter af i de hårde konfrontationers tiår i 1930’erne og 1940’erne.
Også beskrivelsen af udenrigspolitikken i de første tiår af efterkrigstiden synes at ligge i forlængelse af forfatterens foretrukne den illusionsløse linje. Ikke mindst den udenrigspolitik, som førtes af Hans Hedtoft, H.C. Hansen og Jens Otto Krag fremstår som afbalanceret og klog. Sine steder findes ekko af historiografiske debatter. I mange vurderinger kan man være enig; i andre uenig. For eksempel i beskrivelsen af de nordiske forsvarsforhandlinger, hvor Lidegaard diskret gentager sin tolkning fra Kragbiografierne om, at der var enkelte ministre i Hedtofts regering, som før Hedtoft var begyndt at orientere sig mod medlemskab af Atlantpagten (s. 238) – en tolkning som næppe fuldtud finder støtte i kildematerialet. Forholdet mellem Hans Hedtoft og H.C. Hansen er en anden historiografisk dimension, som klart optræder nedtonet bl.a. med den næppe ganske dækkende beskrivelse af H.C. Hansen som Hedtofts ’løjtnant’ (s. 262). I den sammenhæng kan man også undres over, hvor lidt plads der gives dannelsen af Nordisk Råd og de tilbagevendende – men i virkeligheden nok så illusoriske – forsøg på at genoplive det nordiske samarbejde; sidst halvhjertet afprøvet med NORDEK-forhandlingerne. Til gengæld indtager Grønland en fortjent central plads i den lange linje i dansk udenrigs- og sikkerhedspoltik efter 1945. Det er beundringsværdigt, at se en fremstilling, hvor Grønland ikke alene tildeles den plads landet fortjener i rigsfællesskabets historie, men hvor den sættes i indbyrdes sammenhæng med det øvrige rigsfællesskabs politiske og sikkerhedspolitiske udvikling.
Allerede fra beskrivelsen af Marshallplanen indledes Danmarks placering i det europæiske samarbejde og dettes indenrigspolitiske konsekvenser som en sammenhængede tematik frem til folkeafstemningen om euroen i 2000. Det er lidt ærgeligt, at forklaringen af rationalet bag Danmarks ansøgning om medlemskab af EF i 1961 (s. 290-91) så at sige sker per stedfortræder, idet Lidegaard lader Krags synspunkter tolke den epokale beslutning. Det gør dog ikke så meget, da forfatteren tydeligvis mener det samme. Få sider længere fremme benytter forfatteren den beskedne danske rolle i Cubakrisen – overvågningen af den sovjetiske sejlads gennem Øresund – til at forklare sig: ”Suverænitet er ikke noget, de (små lande – JL) ’har’, men noget de udøver, og hvis de ikke skaber en rolle for sig selv, er der ingen, der spørger om deres mening, endsige lytter efter, hvad den måtte være” (s. 293). Synspunktet forfølges konsistent i forhold til sikkerhedspolitikken, men ikke i forhold til Europapolitikken. Således tegnes fine, præcise beskrivelser af den danske stilling til beslutningen af Den fælles Europæiske Akt, Den Europæiske Union og efterfølgende udvidelsen i 1995. Men man savner en diskussion af, at bag den danske og sørgeligt ofte indenrigspolitisk, taktisk bestemte rationalitet skjulte sig det faktum, at de europæiske fællesskaber efter Jacques Delors’ udnævnelse til kommissionsformand fik en ny dynamik, som Danmark i stigende grad kom til at stå udenfor indflydelse af. Man kan også hævde, at paradoksalt nok, så kom den for Danmark så eftertragtede udvidelse af EU i 1995 – og endnu stærkere i 2001 – også til at betyde, at den tiltagende uregerlighed af fællesskabet på det økonomiske område medførte en snigende tilbagevenden til den europæiske stormagtsdominans, som Danmark gennem hele århundredet havde søgt at frigøre sig fra. Man kan ikke dy sig for at savne Erik Scavenius’ illusionsløse blik på anvendt på dansk Europapolitik.
Bogen læses ikke som sådan som et indlæg mod den højrenationale historietradition, som i det seneste tiår har forsøgt at sætte sit præg på forståelsen af besættelsestiden og den kolde krig. Dertil er det i for høj grad en syntesebaseret fortælling, som kun sjældent stopper op for at diskutere for eller imod i den ene eller anden historiedebat. Kun et par steder strejfes de synspunkter, som f. eks. en Bent Jensen har fremført om et vidtgående samarbejde mellem den danske venstrefløj og Østblokken. Det sker bl.a. i en overvejelse over graden af østlig spionage og opportunisme, hvor Bo Lidegaard konstaterer, at der baseret på den nuværende viden om dette felt ikke er meget der tyder på, at dette har været et udpræget fænomen (s. 280). Man kan tilføje, at også her passer pengene i forhold til tesen om den nationale, indre sammenhængskraft.
Det betyder omvendt ikke, at fodnotepolitikken får noget blidt eftermæle i denne syntese. I Lidegaards fremstilling er fodnoteperioden netop karakteriseret ved at være en parentes, hvor ikke mindst Socialdemokratiet overskred den konsensus, som var udviklet gennem efterkrigstiden om dansk sikkerhedspolitik. Det var en periode svag på dømmekraftens helte. Heller ikke de borgerlige regeringspartier tilskrives nogen stor ære af perioden. Poul Schlüter får en vis anerkendelse som forligsmager og taktiker, men opnår ikke nær samme statur som 1930’ernes og 1940’ernes statsmænd. Derimod kan det undre, at Uffe Ellemann Jensen, som i slutningen af sin tid som udenrigsminister – specielt efter 1989 – dog udøvede suveræniteten med mod og dømmekraft ikke står stærkere i fremstillingen.
Jo længere man læser frem, jo mere ærgrer man sig som læser over, at fremstillingen stopper ved 2001, og forbigår de seneste kontroversielle ti år – og derved på sin vis også lidt det sidste tiår i det 20. århundrede. Man fristes til at spørge, om ikke afsnittet om Poul Nyrup Rasmussens regeringsperiode ville have stået stærkere, hvis det havde stået i sammenhæng med kontinuitet og brudflader i det efterfølgende tiår. Billedet af Poul Nyrup Rasmussens regeringsperiode, folkeafstemningen i 2000 og valgkampen 2001 tegner ikke desto mindre en uhyre spændende linje frem mod magtskiftet, og rummer tillige en skitse til Anders Fogh Rasmussens begyndende kursskifte i dansk politik efter han blev formand for partiet Venstre. 1990’erne fremstår ved eftertanke som et af Danmarkshistoriens mest interessante, men også underbelyste tiår i det 20. århundrede. Det gælder efterdønningerne af ’Rosekrigene’ i arbejderbevægelsen, men også de borgerlige partier og specielt Venstre, som havde sine egne brydninger. Det er også lidt tilfældet i fremstillingen her. Den i dag næsten glemte Brixtoftes liberale partisankrig fra Farum mod Lykketofts finansministerium har i dag næsten Knud Kristensensk karakter som en af Danmarkshistoriens blinde biveje. Men i 1990’erne var det sværere at se, hvor de nye internationale rammebetinger med globalisering og europæisering bar landet hen.
Et enkelt blik på tiden efter 2001 findes gemt i en kommentar til et lille portræt af P.H. s. 269. Her bemærker forfatteren, at det opstod en ”skæbnesvanger kløft” mellem dem, som med afsæt i det internationale ville modernisere Danmark, og dem som ”med afsæt i den folkelige tradition ville noget lignende.”
”Det er en splittelse, som med årene er blevet dybere og som har været med til at skabe grobund for netop den fremmedfjendske nationalisme, der ligger begge parter fjernt” (s. 269).
Fortællingens ophør ved magtskiftet i 2001 forklares med, at det markerede ophøret på den nationale konsensus, som var opstået mellem de fire gamle partier i 1930’erne og frem til århundredets slutning. Det markerede også et brud med læren fra Hartvig Frisch om aldrig at ”…lade de politiske yderfløje indgå i kampen om de demokratiske værdier og altid sikre, at den brede midte beherskede den nationale politiske platform” (s. 428-429).
Dette er et værk, som udover at syntetisere betydelige indsigter og spændende tolkninger er rigt på holdninger. Intet kunne være mere forkert, end forestillingen om at historikeren skal gå til sit emne med samme skånselsløse illusionsløshed som en Erik Scavenius ville analysere nutidens danske udenrigspolitik. Ligeså objektivt realistisk historikeren skal analysere sine kilder, ligeså nødvendigt og legitimt er det, at historikeren går til sit emnefelt med hjertet og rodfæstet i sin nutid. Få har sagt dette mere præcist end den britiske historiker E.H. Carr i What is History fra 1961:
”..historikeren må i sine tanker genopføre hvad der er gået for sig i hovedet hos hans persongalleri, og således må læseren genopføre hvad der er gået for sig i hovedet på historikeren. Studér historikeren før du begynder at studere hans fakta. (…). Find ud af, hvad han er ude på. Når du læser et historisk arbejde, så lyt altid efter en summen. Hvis der ikke er nogen, så er det fordi du er tonedøv eller fordi historikeren er en kedelig tørvetriller. Fakta er virkelig ikke som fisk på fiskehandlerens disk. De er som fisk i et stort og sometider svært tilgængeligt hav; hvad historikeren fanger afhænger, dels af tilfældigheden, dels af, hvor han vælger at fiske og hvilket garn han bruger. Det bestemmes i øvrigt af hvad slags fisk han vil fange. I det store og hele vil historikeren få de fakta, han søger. Historie betyder tolkning.” (s. 23)
Man kan kun konstatere, at her trilles ingen tørv. Denne bog summer som en bisværm.