Turistlandet
Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk
I 1913 blev en lille uanselig statue af en havfrue opstillet ved Langelinie i København. Brygger Carl Jacobsen havde hyret billedhuggeren Edvard Eriksen til at skabe figuren ”i al sin beskedne ynde”, som det hed i avisen. Dermed var et dansk vartegn skabt. Det var der ingen, der vidste på det tidspunkt, og tidens guidebøger nævnte overhovedet ikke den lille havfrue, men dens rygte bredte sig – ingen ved helt hvordan, og man kunne også spørge hvorfor – men ikke desto mindre blev figuren ved Langelinie et symbol for Danmark, der kunne anvendes i alle mulige sammenhænge. Var det pga. H.C. Andersens eventyr, havfruens afklædte ynder eller noget helt tredje? Det er svært t blive klog på, men det kan konstateres, at turisterne fortsat samles ved statuen og fotograferer ivrigt, og at den lille havfrue blev et stort trækplaster i den danske del af verdensudstillingen i Shanghai i 2010.
Det er Mikael Frausing fra Dansk Center for Byhistorie, som fortæller historien om den lille figur som nationalt symbol i det nyeste bind af Aarhus Universitetsforlags store serie med 100 danmarkshistorier på hver 100 sider. Diverse anmeldere på historie-online.dk har rost serien gang på gang, og det er der bestemt også grund til – også denne gang.
”Turistlandet” hedder dette bind, og vi får hele historien om turismen helt fra den klassiske dannelsesrejse, over borgerskabets opdagelse af eksotiske landskaber og steder i Danmark, hvor der efterhånden blev opført badehoteller og lignende, fx opdagelsen af så eksotiske steder som Bornholm og Fanø, over skabelsen af det smilende, milde (sjællandske) landskab, der skulle blive indbegrebet af det danske, til arbejdernes cykel-, camping- og bilferier. Og hvordan turismen udviklede sig i turistguiderne: ”””Turistlandet Danmark” var på den ene siderigt og mangfoldigt, men skulle på den anden side holdes sammen af en homogen rammefortælling om det særligt danske uden modsætninger. Turistguidernes historie fortæller i lige så høj grad – nok mere – en historie om dansk selvforståelse, som de fortæller om turisternes egentlige interesser.” (side 62)
Og Frausing medtager naturligvis også historien om forvandlingen af turismen til turistindustri, til oplevelsesøkonomi, og han har fået den seneste historie med, hvor coronapandemien lukkede grænserne, og danskerne opfordredes til – og var helt med på – at drage ud og opdage Danmark. Sidste sommer var der virkelig mange danskere, der oplevede for dem helt ukendte steder i landet – småøerne blev fx overrendt, fordi det var gratis at komme dertil og diverse museer fik god søgning på dage med mindre solskin.
Men læs selv – det er både fængende og velskrevet, men der er også så meget at fortælle, at der ikke er blevet plads til så mange billeder, som man måske kunne ønske. Igen en anbefaling til en letlæst bog fra serien om et emne, der på en måde er underbelyst i dansk historieskrivning, men som fortæller en hulens bunke om det danske samfund.
[Historie-online.dk, den 23. juni 2021]