Modens historie i mere end 100 år
Af Pernille Røn, cand.mag.
Modeverdenen er en stor industri i vore dage, og det har den været siden den moderne mode opstod i slutningen af 1850’erns Paris. Dengang åbnede verdens første haute couture-modehus. Mange har forsøgt at begå sig i denne til tider farverige industri, hvor nogle har fejlet og andre er blevet store navne, som består den dag i dag.
Der er skrevet meget og mangt om modeindustri, og der kan da også skrives flere bøger i årene, som kommer. Niels Martinov skriver dog ikke indenfor sit normale felt, som hidtil har været romaner eller biografier om store danske politikere. Derfor virker det også som noget af et emneskift, som han har foretaget sig.
Bogens udspring tager sin begyndelse med først og fremmest en definition af begrebet tøj og mode. Martinov mener, at tøj er klæder, som vi tager på og opfylder det praktiske behov for ikke at gå nøgne rundt på gaden. Mode er derimod et begreb, som er mere komplekst, og hvor der knytter sig en lang række af andre betydninger til. Mode er også lig forandringer, ikke kun i tøjstilen, men også i samfundet.
Tøj har i århundrede været lig med penge, og penge har været lig med social status. Jo flere penge, jo dyrere og finere tøj har man kunne købe. Det ved de fleste. I dag, mener Martinov, at det ikke viser vores sociale status, men at det i stedet for er vores identitet. Det har han for så vidt ret i, men selvom moden er blevet mere udbredt, så viser den jo stadig også, hvilket samfundslag man befinder sig i. De dyre mærker, som han senere beskriver i bogen, er stadig den del af high-fashion, som ikke alle har penge til at købe.
Bogen er kronologisk opbygget, alt andet ville have været tåbeligt. Han starter helt tilbage i tiden omkring romernes brug at togaen og frem til det 19. århundrede. Det er meget overfladisk, men en nødvendig del for at forstå udviklingen indenfor mode. Dernæst har han valgt at beskrive hvert årti fra 1920’erne og frem til det seneste årtusindskifte. Her har Martinov så valgt en anden tilgangsvinkel. I disse afsnit bekrives moden ikke kun, men han har også udvalgt en enkel beklædningsgenstand og går i dybden med den. I 1920’erne er det f.eks. Chuck Taylors Converse All Star-sko, som i dag er alle-mands-eje, og i 1990’erne beskriver Martinov, hvordan de store modehuse begynder at producere og sælge kosmetik.
Til sidst kommer Martinov ind på hvordan vi i dag ikke bruger haute-couture på samme måde som tidligere. I dag blandes designertøj med billige mærker. Der købes vintage/retro-tøj, som sættes sammen med den nye mode. Og der er mennesker, som klæder sig i det tøj, som de føler sig godt tilpas i, ligeglad med om det er modetøj eller ej.
Som opsummering, på trods af at Martinov skriver om et emne udenfor sin comfort-zone, så er det blevet til et godt værk, hvis man har brug for et hurtigt oprids af modens historie. Modens historie er stor og omfangsrig. Det, som den ene dag er in, er den næste dag ude. Sådan er det også i modebranchen, så det er nærmest umuligt at skrive en komplet og fyldestgørende bog om moden, medmindre den er i flere bind og skrive kontinuerligt fremadrettet.
Men alt i alt, så er denne bog en god starter til at forstå en kompleks industri med mange involverede.