Menu
Forrige artikel

Værelse 606

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 1269

 

Af Kresten Søe

Tidskapsel fra 1960 på SAS Royal Hotellet

Tæt på hovedbanegården midt i København ligger SAS Royal Hotel med udsigt ud over både rådhuset og Tivoli. På 6. sal finder man Værelse 606 som en tidskapsel med et velbevaret mikrokosmos fra den danske arkitekt og designer Arne Jacobsens definitive mesterværk. Værelse 606 er det eneste bevarede interiør i SAS huset, der af Jacobsen var designet for SAS som både luksushotel og lufthavnsterminal.

SAS huset stod med sine 22 etager færdigt i 1960 og var 66 meter Danmarks daværende højeste bygning.  Derudover udgjorde højhuset det mest helstøbte værk fra Arne Jacobsens hånd med såvel selve bygningens ex- og interiøre som møbler, lamper, tekstiler, skiltetypografi helt ned til bordservice designet ud fra den berømte arkitekt s hånd.

Bogen er i stort format og indeholder næsten 500 fotos i s/h og farve. Heri er inkluderet rids over rumindretning af en del af de huse og bygninger, som Arne Jacobsen tegnede samt dennes egne skitser fra hans tidligere værker inden for arkitektur og design. - Arbejder og linjer der på mange måder lagde op til og kulminerede i SAS huset.

Derudover indgives læseren også via bogens mange illustrationer et fint visuelt indtryk af SAS Royal Hotel, som det fremstod helstøbt og originalt som Arne Jacobsens værk ved opførelsen i 1960.

Værelse 606 udkommer parallelt på både dansk, engelsk og tysk og er en stærkt udvidet og omskrevet udgave af forfatterens engelske ” Room 606 : the SAS House and the work of Arne Jacobsen” fra 2003.

Et kik ind i Room 606, hvor alt står som Arne Jacobsen designede i 1960. Bemærk fx faresammensætningen, det svævende design og de kendte stole Svanen og Tungen.  © Anders Sune Berg

Opbygning og indhold

Bogen indledes med en prolog med en grundlæggende introduktion, der også fungerer som en appetitvækker til Arne Jacobsen og hans liv, anskuelse og værker - alt sammen inklusive de mange strømninger og andre markante arkitekter, der gennem årene har inspireret ham.

Herefter folder værket sig ud i en række temakapitler, der alle hver især udspringer i SAS Husets konstruktion, indretning og interiøre.

Kapiteloverskrifterne er: Vinduer, vægge, belysning, tekstiler, træværk og møbler, der så afsluttes med et kapitel om objekter helt ned til husets bestik, askebægre og lysestager. Der rundes af med en epilog.

Overalt henviser Sheridan til Jacobsens andre arbejder og trækker linjer med hensyn til inspiration, gentagende elementer og linjer fra fx hans tidligere designede bygninger og deres indretning.
Yderligere øser forfatteren gennem kapitlerne af sin egen omfattende viden samtidigt med, at han på glimrende vis visualiserer Arne Jacobsens arkitektoniske virkemidler for læseren.

Jeg vælger her at belyse et af de gennemgående elementer med et citat direkte fra bogen:

”I stedet for at bruge de industrielle metoder til at opføre en bygning så billigt som muligt brugte han (Jacobsen) dem til at opføre en bygning, som svarede til sin funktion og berigede brugeroplevelsen gennem en balance af komfort og skønhed. Jacobsen satte den æstetiske oplevelse højt, men det kræver et tilsvarende fokus på nytte, som han satte lige så højt”.

Yderligere skal her tilføjes både bogens og Jacobsens fokus på ikke at bruge sit kunsthåndværk til at efterligne den industrielle produktion, men i stedet bruge de industrielle materialer til at realisere sin egen særlige æstetik af svungne kurver og tynde kanter.

Herudover er det også et gennemgående element gennem bogen at påvise, hvordan Arne Jacobsen med sin arkitektur stræbte mod at bringe naturen ind i bygninger, boliger og opholdsarealer.

Et særligt element i bogen er begrebet ”Curtain Wall” og dets funktion i bygningsarkitekturen. Netop her står SAS Huset på grund af sin overfladebeklædning af glas og stålpaneler ikke bare som en bygning i sig selv, men også i og med sin afspejling af vejrliget, som en del af naturen og omgivelserne, der for en beskuer skifter udseende alt efter forekomst af blå himmel, sol, skyer eller regn.

En lille anke er dog, at det ind imellem er lidt udfordrende at finde rundt imellem billedteksterne, som er i en meget lille sats.

Med sin fornemmelse for atmosfæriske og indgående viden om farve dækkede Arne Jacobsen tårnet med med en curtain wall af glas, der optager de små skift i skybilledet og fremstår forskelligt fra det ene øjeblik til det næste, så bygningen opleves som en del af naturen. © Jens Kristian Seier

Konklusion, målgruppe og vurdering

Michael Sheridan er arkitekt. Han arbejder i New York, er internationalt anerkendt ekspert i moderne dansk arkitektur og design og har derudover flere bogudgivelser bag sig.

Det mærkes på bogen, hvor han har valgt den spændende men også udfordrende vinkel, at lade SAS Huset og ikke Arne Jacobsens person og kronologien stå som bogens skelet og gennemgående strukturelle tematisering.

For mig virker det som et lille vovestykke. Men her er det ikke desto mindre lykkedes til noget nær perfektion.

Jo, man skal ind i mellem vende tilbage for at genlæse nogle elementer fra prologen, og ja, der er også lejlighedsvise gentagelser. Men disse elementer ville alligevel være forekommet, hvis man havde valgt en mere rigid traditionel biografisk/kronologisk opbygning.

Dertil skal tilføjes, at Sheridan på glimrende vis både formår at gå i bredden med illustrative samtidige paralleller sideløbende med, at han går i dybden med Arne Jacobsens grundlæggende ideer og visioner.
Alt sammen uden at man som læser på noget sted mister overblikket.

Jeg fandt bogen både fængslende og spændende og faldt også for layoutet, der eksempelvis lader selve den fysisk store bog fremstå som et SAS Hus i miniature.

Men også derudover står bogarkitekturen så velafbalanceret og indbydende, at næsten hvert eneste opslag er en visuel nydelse

Sheridan melder sig i sin prolog i gæld til Carsten Thau og Kjeld Vindums: ”Arne Jacobsen” fra 1998, der af forfatteren betegnes som både en inspirationskilde og et hovedværk, han også selv angiver at have lånt en del fra.

I så fald har Sheridan for mig med denne pragtudgivelse i den grad betalt sin gæld tilbage med både renter og renters rente. Alt i alt et visuelt festfyrværkeri for alle Arne Jacobsen interesserede.

[Historie-online.dk, den 9. august 2023]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Kunstværk, udenværk og visuel kultur
Den forstenede skov
Historien bag billedet