Spøgelser og sagn fra danske slotte og herregårde
Af Gunhild Legaard, foredragsholder, guide og historiefortæller.
Når man sidder med den endnu u-åbnede bog i hånden, er man ikke et øjeblik i tvivl om, hvad den handler om. Med et grå/hvidt/sort billede af døden med leen til hest, efter et gammelt kobberstik, er tonen givet og sindet stemt til spøgelser, gys og gåsehud.
Forfatteren har ikke alene samlet de gamle sagn og historier som folkemindesamlerne Just Mathias Thiele, Svend Grundtvig og Evald Tang Kristensen nedskrev for ca.100 - 150 år siden. Gorm Benzon har også tilføjet nye historier, som ikke tidligere er bragt, samt supplerende beretninger til allerede kendte sagn fra slotte og herregårde i hele landet.
Her er rigtig megen god inspiration at hente til ferier og søndagsture,
ja selv i København og omegn er spøgelserne ikke blevet mere forskrækkede over storbyens lys og larm, end de stadig viser sig eller lader høre fra sig på både Rosenborg, Frederiksberg og Christiansborg slot.
Struensee og Caroline Matilde har været skildret af forskellige forfattere, og det kongelige teater har skildret de to i en velbesøgt ballet med titlen: Caroline Mathilde. Vedholdende beretninger fortæller, at Struensee rumsterer på både Christiansborg Slot og i St. Petri kirke, men af nyere dato er en rigtig god spøgelseshistorie oplevet af Thit Jensen og fortalt til Gorm Benzon af forfatterinden selv, om mødet med en vis dame i Hørsholm på det sted, hvor det elskende pars elskovsrede, det gamle Hirschholm slot lå, indtil det i 1810 blev revet ned, eller som datiden udtrykte det: “døde af skam”.
Man leder ikke forgæves efter spøgelser på Frederiksborg Slot, og ved ruinerne af Gurre slot fortæller forfatteren den spændende historie om kong Valdemar og hans frille Tove, som indebrændte, om den jaloux dronning Sofia, som muligvis var skyld i Toves død, om trylleringen, som bandt kongen til den døde Tove og meget mere. Gorm Benzon skildrer mesterligt hvordan de overleverede fortællinger og virkeligheden ikke altid tidsmæssigt stemmer overens, uden det på nogen måde går ud over fascinationen af det fortalte.
Bogen er helt igennem mesterligt fortalt. Hvad enten vi er på slotte og herregårde i Sønderjylland, på Fyn eller på andre af Danmarks øer,
er der gys og gode historier at hente. De er velskrevne og krydrede med fine detaljer.
Værket er overskuelig og let at slå op i. Der er et register over hvilke slotte og herregårde der er nævnt og på hvilken side i bogen. På samme vis er der et register over alle de personer, der optræder, og som en ekstra gevinst en uvurderlig litteraturliste, anvendelig hvis man får lyst til yderligere at gå i dybden med de lokale folkesagn.
Endelig er bogen beriget med et væld af herlige vignetter og helsides tegninger i en humoristisk streg, som på inspirerende vis deler beretningerne op og kalder smilet frem.
Bogen kan anbefales til alle med interesse for en god historie og ikke mindst til ham eller hende, der i familien og blandt venner elsker at fortælle. Den kan ligeledes anbefales til enhver professionel guide, som med held kan henrykke sine gæster med udpluk af sagn og historier fra bogen, til lidt afveksling for byggestil, årstal, og lange historiske redegørelser.