Fra karetmager til karosseribygger
Af Per Ole Schovsbo
Det er ikke en helt almindelig fagbog, fordi den når langt videre end til karetmagere og karosseribyggere. De ramsaltede fortællinger om de mange arbejdspladser og fagkolleger, som Kristen Nielsen har kendt før under og efter besættelsen 1940-45, giver bogen betydning som erhvervshistorisk og lokalhistorisk kildeskrift med en særlig sønderjysk tone. En bedrift er således beretningen om den næsten glemte Højer Vogn- og Karosserifabrik, der i mellemkrigsårene, som Danmarks svar på Rolls-Royce, fremstillede fornemme automobiler bl.a. til kongehuset.
Den nu 84-årige Kristen Nielsen er i virkeligheden en gudbenådet fortæller. Man fanges ind, og har svært ved at lægge bogen fra sig, selv hvor forfatteren er dybt optaget af at forklare noget så specielt som de forskellige træsamlinger, og påvise forskellene mellem chassiser, limtyper, autoruder, glasfibermaterialer og meget meget mere. Det sker nemlig med en faglig indsigt og detaljeringsgrad, som ingen historikere når. Det giver i sig selv bogen en så stor værdi, at den nødvendigvis må indgå i ethvert bibliotek om danske kulturhistorie i den lange overgangstid, hvor automobilerne fortrængte hestevognene, indtil benzinrationeringen under krigen gav hestevognene en stakket frist.
Kristen Nielsen blev født kort efter Genforeningen mellem Vojens og Gram og udlært som karetmager i 1943 i Skodborg ved den legendariske vognfabrikant Christian Birkedal. Det var især karosseriarbejde som førerhuse til lastvogne. Senere en lang række busser, brandbiler og kølebiler. Andre materialer end træ trængte sig efterhånden på, og karosseribyggeri blev lige så stille et metalfag.
Kristen Nielsen søgte nye udfordringer og uddannede sig gennem hele sit arbejdsliv og blev så bredt funderet, at han i 1965 som selvstændig begyndte at producere reservedele af stålplader til flere bilmærker. Det blev til 23 gode år, inden han solgte virksomheden og gik på efterløn. Men Kristen Nielsen hvilede ikke på laurbærrene. Han kastede sig over nye interesser som fx at fremstille spinderokke, uddanne sig i træskæreri, holde foredrag og deltage aktivt i museumsprojektet omkring Slesvigske Vognsamling i Haderslev. Det var i den forbindelse at det blev klart for både Kristen Nielsen og museumsverdenen, at der var en faglig historie kun han kunne fortælle.
Og nu er den her. Tillykke til Kristen Nielsen og Slesvigske Vognsamling!