Rutebilejer og chauffør
Af Peter Mouritsen
Bogens emne indrammes udmærket af titlen ”Rutebilejer og chauffør”, og jeg skal ikke nægte, at det var med nogen skepsis jeg modtog denne bog til anmeldelse. Det blev ikke bedre af indledningen, som forklarede, at det var en fremstilling af Rutebilejernes Arbejdsgiverforenings historie udgivet i anledning af foreningens 70 års dag. Samtidig er den skrevet af en ansat i Landsforeningen Danske Bilruter, brancheorganisationenen for rutebilejerne. Således må han forventes at være sympatisk indstillet overfor Rutebilejernes Arbejdsgiverforening. Det ligner ikke en bestseller og bliver det næppe.
Men bogen er slet ikke så slem, som det umiddelbart fremtræder. Først og fremmest er emnet jo af en art som på en eller anden måde kommer alle mennesker ved. Det kollektive trafik kender alle til, og hvor den kommer fra er jo en vigtig del af Danmarkshistorien. Samtidig er det en historie set fra arbejdsgiversiden af arbejdsmarkedet. Det her er faktisk vigtige og relevante emner. På den måde er denne bog langt mere vedkommende og værdifuld end den strøm af historiebøger om slag i Anden Verdenskrig eller fæle diktatorer. De emner er også vigtige, men der er bare så mange ligegyldige bøger, og de fleste bringer kun lidet nyt.
Bogen gennemgår kronologisk udviklingen på forskellige fronter inden for dette lidt sære område. Således kommer vi omkring teknologi, marked og ikke mindst arbejdsmarked. Samtidig gennemgås overenskomster, arbejdskampe og den organisatoriske udvikling, siden man i Danmark begyndte at køre med rutebil. Formændene omtales sammen med personer, der har haft betydning for organisationen.
På den måde får man et indtryk af den overordnede udvikling inden for området i forhold til samfundet, men også et indblik ind i en verden af temmelig almindelige mennesker, og dog alligevel særlige, for de valgte at købe en eller flere busser. Vi ser, hvordan arbejdsmarkedssystemet trænger ind på de mest stædige arbejdspladser og hvordan en arbejdsgivergruppe, der i udgangspunktet består af enspændere, må underkaste sig det brede arbejdsmarkeds spilleregler.
Som nævnt er bogen et informativt indblik ind i en anden verden. Det er dog et mindre problem, at der ikke er brugt noter til at dokumentere, hvor oplysningerne stammer fra. Forfatteren er lægmand og har ikke syntes, det var nødvendigt, men nogen kunne jo ellers have brugt den til at finde ind i det arkivmateriale, der ligger bag bogen.
Forfatteren oplyser selv i indledningen, at bogen er et partsindlæg, som han har forsøgt at holde i et neutralt leje. Jeg synes, det er lykkedes. Faktisk er han generelt skamfuld over arbejdsgivernes træghed i forhold til udviklingen på arbejdsmarkedet. Det synes jeg til gengæld ikke, klæder bogen så godt. Det understreger ligesom, at forfatteren har noget personligt på spil. Det bliver også tydeligt, at han har det i afsnittet om Ribus-konflikten. Alligevel lykkes det her at dække denne tilspidsede konflikt rimelig afbalanceret set fra arbejdsgiversiden.
Det er ikke stor historie, men den er klart berettiget. Og klart mere vedkommende og interessant end titlen umiddelbart giver indtryk af. Jeg vil således anbefale denne lidt perifere bog.