Jernbanehistorie 2024

Af Vigand Rasmussen
Den 12. udgave af Jernbanehistorie føjer sig smukt i rækken af lødige årbøger med spændende og interessante artikler, der kan læses med udbytte af en bred læserskare.
Årsskiftet er præget af en rolig og behagelig opsætning og lay out, som gør det til en nydelse at bladre i og studere grundigt. Og nydelsen øges ved de mange fine illustrationer som f.eks. et stort foto af et Givebanetog i Hørup i 1895. Flot. S. 74-75.
Den første artikel er om museet selv i anledning af dets 50 år i remisen i Odense. Det er en kompakt og grundig gennemgang af museets historie fra tiden på loftet i Sølvgade til de gode rum i Odense. Med denne artikel er læseren klædt godt på til et besøg på museet, hvilket stærkt kan anbefales.
Så følger årbogens længste artikel, hvor hovedstadsområdets nærtrafik tages under grundig behandling i anledning af S-banens 90 års jubilæum. Alle former for nærtrafik sættes i en fin sammenhæng, og det komplekse emne behandles på glimrende vis tilsat nogle fine illustrationer. Det kan ikke gøres bedre.
Herefter genbesøges den tragiske historie om generaldirektør P. Knutzens kranke skæbne, hvor hans virke under krigen med den idelige kamp for at holde Statsbanerne på danske hænder endte med en set med nutidens øjne urimelig retssag, som kostede den ellers dygtige embedsmand både jobbet og vel også livet.
Så følger en meget interessant artikel baseret på et upubliceret manuskript fra den gamle jernbane-og lokomotivmand Rambuschs hånd. Her kommer vi helt ind i førerhuset på datidens lokomotiver, og vi lærer, at vand er ikke bare vand og kul ikke bare kul. Det var faktisk noget af et job at få et damplokomotiv til at makke ret, men det kunne Rambusch.
Årbogen afsluttes med nogle grundige anmeldelser af især spændende udenlandske jernbanebøger.
Årbogen anbefales hermed på det bedste.
[Historie-online.dk, den 5. marts 2025]