Lyntoget på Dansk Jernbanemuseum
Lyntoget bytter plads med Sølvpilen
Udstillingen på Danmarks Jernbanemuseum er for meget af materiellets vedkommende en rullende udstilling i mere end én forstand. Derfor vil vores gæster fra tid til anden opleve, at vi kører materiel til og fra magasin. Sølvpilen er netop kørt retur til museets magasin i Randers, efter den har været udstillet på Danmarks Jernbanemuseum siden 2016. Sølvpilen har byttet plads med MS-lyntoget (Det røde lyntog) på Dronning Louises Station. Det er et kærkomment gensyn, da lyntoget ikke har været i fast udstilling på Danmarks Jernbanemuseum siden 2000. Museets tog er første generation fra 1935 og består af to motorvogne og en mellemvogn. Ved særlige lejligheder bliver det muligt for museets gæster at komme ind i det røde lyntog. Så snart tiderne ligger fast, vil de fremgå af museets hjemmeside og på museets Facebook-side.
Historien om Det røde Lyntog
Den 14. maj 1935 kørte De røde Lyntog for første gang. Det var starten på en trafikal revolution. Samme dag blev Lillebæltsbroen indviet og erstattede dermed den tidligere færgefart mellem landsdelene. De røde Lyntog og Lillebæltsbroen gjorde, at rejsetiden mellem København og Aarhus blev forkortet fra 7 timer til 4,5 timer. Lyntogene skulle afløse dampeksprestogene og føre Danmark ind i moderne tider. Historien begyndte på et pressemøde den 31. oktober 1933, hvor DSBs Generaldirektør Peter Knutzen præsenterede en to-års plan, der skulle reformere landets togdrift: nye dieselelektriske højhastighedstog mellem landsdelene. De nye tog skulle køre med en hastighed på 120 km/t. DSB indledte forhandlinger med Frichs A/S om den nye togtype. De første tegninger var inspireret af det tyske ”lyntog” ”Fliegender Hamburger”.
I 1935 leverede Frichs A/S fire togsæt, men det viste sig hurtigt at være for lidt. Lyntogene var en stor succes. Allerede i 1938 blev der leveret yderligere fire togsæt. Komfortmæssigt var lyntogene ligeledes en revolution. De rejsende kunne nu blive siddende i det samme tog hele vejen mellem København og Århus. Lyntogene blev ført hele vejen, så man ikke længere skulle skifte tog både ved Storebælt og Lillebælt - og samtidig indgå i gevaldige kapløb om de bedste pladser. Samtidig stoppede togene ved langt færre stationer end tidligere.
Det røde lyntog i Odense
Historie-online.dk, den 2. maj 2018