Moderne tider hos greven
Gammel Estrup afslutter 10 års arbejde med en udstilling om de brølende tyvere
Med udstillingen Moderne Tider hos Greven sætter Gammel Estrup foreløbigt punktum for 10 års arbejde med at gennemrestaurere og ny-formidle herregårdens mange sale og gemakker.
Siden 2008 har Gammel Estrup, Danmarks Herregårdsmuseum, arbejdet med en omfattende restaurerings- og formidlingsplan, og nu står det hele færdigt. Fra 30. juni kan publikum således opleve Gammel Estrups lange historie fra renæssancen og op til 1920’erne igennem en række gennemførte stuer og sale, og det er noget, der glæder museets direktør Britta Andersen: ”Vi har arbejdet med den her plan i 10 år, og vi er meget stolte af, at det har lykkedes os med relativt få midler at restaurere og nyformidle alle rum og alle hjørner af herregården. Det er museets varemærke at levere vedkommende og nærværende formidling underbygget af forskning af høj kvalitet, og Gammel Estrups mange stuer og sale repræsenterer således nu en række gennemførte tidslommer fra de sidste 400 års historie, hvor man kan både se og mærke, hvordan man indrettede sig og levede sit liv både hos herskabet og deres mange tjenestefolk til forskellige tider”, siger hun.
Moderne tider hos den sidste greve Udstillingen Moderne Tider hos Greven markerer afslutningen på herregårdsmuseets formidlingsplan, men også på familien Scheels liv på Gammel Estrup. Da Christen greve Scheel – som skulle blive den sidste greve – døde i 1926, buldrede det moderne samfund derudaf, og herregårdenes storheds tid var ovre.
”Perioden 1900-1930 markerer på mange måder en brydningstid i det danske samfund. Politisk stod man på tærsklen til udviklingen af et egentligt demokrati med folketingsparlamentarisme og stemmeret til alle, mens man økonomisk stod over for en massiv udvikling af såvel infrastruktur som produktion, der i løbet af århundredet medførte en vandring fra land til by. Det var en tid med store teknologiske fremskridt – maskindrevne skibe overhalede sejlskibe som vigtigste transport, jernbanenettet blev udbygget, bilen gjorde sit indtog, ligesom telefonen gjorde kommunikationen nemmere og hurtigere”, forklarer Marie Andersen, som er museumsinspektør og projektleder på den nye udstilling.
Gammel Estrup har et tæt samarbejde med forskningsverdenen. Dekan ved Aarhus Universitet Johnny Laursen åbnede udstillingen. Foto: Gammel Estrup
I den nye udstilling Moderne Tider hos Greven ses denne udvikling i indretningen, hvor telefonen og grammofonen står midt i mellem familiens fornemme gamle møbler og slægtsportrætter.
”Herregårdene var frontløbere inden for omlægning af landbrugsdrift og igangsættelse af industri, og mange af tidens nye teknologiske landvindinger fandt også hurtigt vej til herregårdene. Den lokale godsejer var f.eks. ofte den første i området, der fik telefon, indlagt el og vand og som fik bil. Det var også tilfældet på Gammel Estrup, hvor man nu kan opleve den særlige stemning, der var karakteristisk i et adeligt hjem, hvis rødder gik mange hundrede år tilbage, men som samtidig var på vej ind i den moderne tid”, fortæller Marie Aaberg Andersen. Udstillingen Moderne Tider hos Greven består af Herreværelset, som fungerede som var familiens daglige opholdsrum, Rygetårnet, hvor greven kunne trække sig tilbage med en god cigar, Gangen ved Herreværelset og Atelieret, som er indrettet med tidens fotos og med mulighed for, at publikum kan tage billeder af sig selv. Udstillingen er åben for publikum fra 30. juni.
Foto på forsiden: Den nye udstilling Moderne Tider hos Greven viser indretningen og livsstilen hos den sidste greve på Gammel Estrup i 1920’erne, hvor det gamle adelsliv mødte den moderne tid. Det ses i indretningen, hvor gamle arvestykker møder moderne apparater som grammofon og telefon. Foto: Gammel Estrup.
Historie-online.dk, den 3. juli 2018