Menu
Forrige artikel

Danmarks ældste tøjmærke

Kategori: Temaer
Visninger: 10500

 

Brandtex i Brande har sendt historie-online en interessant artikel om firmaets historie

Brandtex blev etableret 1935 i Brande af Aage Petersen (1907 – 1996) og hans hustru Anna.

Det hele startede under trange vilkår i Annas forældres vandmølle, hvor det i første omgang var engroshandel med børnetøj af trikotage. Kort tid efter begyndte Anna at sy tøj som supplement til trikotagevarerne. De satsede nu bredt og forsøgte at ramme flere målgrupper gennem fremstilling af herre- dame- og børnetøj. De var en fire-fem syersker og en række hjemmesyersker de første mange år.

I 1951 købte de en bygning, hvor de indrettede fabrik. Velstandsfremgangen i samfundet og den lettere adgang til råvarer førte til mere vækst og behov for flere udvidelser.

Familieejet virksomhed

Sønnen Max Petersen (1930 – 1999) kom ind i den daglige ledelse i 1954. Max havde det meste af barndommen været en del af firmaet og senere hen uddannet i handel med tekstiler som sin far.

 Sønnen Max (til højre) og faderen Aage Petersen (til højre) der taler om fabriksudvidelser i 1968

I 1954 havde Brandtex en årlig omsætning på 300.000 kroner. Det gik hurtigt herefter med væksten, da de lagde strategien radikalt om og indsnævrer produktprogrammet. De gik benhårdt efter produktion af bukser til kvinder.

De havde lidt startvanskeligheder, men derefter stor vækst, og i 1968 indviede de en moderne fabrik på 4.000 kvadratmeter, som ret hurtigt måtte udvides igen.

Brandtex omdannede i 1971 til et familieaktieselskab med Aage Petersen som bestyrelsesformand og Max Petersen som administrerende direktør. I 1979 beskæftigedes 230 medarbejdere på fabrikken i Brande, samt 220 på de lønsystuer der fungerer som underleverandører.

Effektiv organisation og selvstændige lønsystuer

Det var hele strategien med brugen af lønsystuer, der gjorde, at de kunne skabe en effektiv organisation, som kunne skalere og nedskalere efter behov. Alle lønsystuer var selvstændige. Op gennem 70’erne og 80’erne havde Brandtex stor succes, og i midten af 80’erne var der ansat cirka 600 personer på egne fabrikker.

 Reklame fra 1973 i et af modemagasinerne

Successen lå i stretegien med effektive fabrikker og lønsystuer. I 1987 lavede produktionschef Lothar Brüchers en beskrivelse af Brandtex’ virksomheder: ”På Brandtex’s hovedfabrik i Brande syr vi kun bukser. Vi syr kun 2 modeller – én med og én uden lommer. Vi har 2 fabrikker i Tarm, der kun syr bukser. Den ene fabrik syr en model med elastisk linning. Den anden syr en model med lommer. Vi har en fabrik i Horsens, der syr bukser med elastik i taljen. Og vi har en fabrik i Stockton i England, der syr en model i cowboy-stil. Vi har 2 lønsystuer, en i Grenå og en i Kibæk og flere forskellige i udlandet, blandt andet på Malta, i Portugal og i Grækenland. Fælles for dem alle er, at de kun syr 1 model.”

I 1977 blev effektiviteten endnu større, da firmaet var det første i Danmark og et af de første i Europa til at købe en ny computerstyret teknologi. Det var to automatiske graduerings og skæreborde. I 1984 indkøbtes ligeledes et system til automatisk lagring af hængende tøj på højlager.

I 1983 vurderedes det til, at Brandtex stod for 65-70 % af alle de damebukser, der blev solgt i Danmark. Derfor var eksport også en nødvendighed for at vokse. Eksportandelen var i 1974 på 49 % og i 1988 var den på 75 % af den samlede omsætning.

LONDON, PARIS OG ROM

Det var i 1976, at Brandtex udviklede sit størrelsessystem, som blev kendt overalt i Danmark.

”LONDON – til de skønne tynde”, ”PARIS – til de dejlige midt imellem” og ”ROM – til de smukke runde”. Det blev en af årsagerne til, at bukserne blev så udbredte, da alle kvinder nu nemt kunne finde den model de skulle bruge.

 Reklame fra 70’erne, hvor Rom, Paris og London indgik som deres størrelsesguide

Den positive opfattelse af Brandtex

Brandtex oplevede hyppig og udelukkende positiv omtale op gennem 70’erne og 80’erne. Det var fortællingen om, at alt firmaets tøj var produceret i Danmark – som var en modpol til den bølge af produktioner, der kom fra Østen. Brandtex havde bevist, at ved hjælp af automatiseringer og effektivitet kunne man producere tøj i Danmark og stadig holde gode priser.

Max Petersen udtalte til Ekstra Bladet i 1980: ”De kan bare komme an med al deres underbetalte arbejdskraft og billige varer. Vi kan nu fremstille et par benklæder på ni minutter, og det kan de andre ikke hamle op med”.

Det passede godt ind i samfundets holdning på daværende tidspunkt, hvor der kørte ”Køb dansk!” kampagner. Den opfordrede til at handle danskproducerede varer, for at opretholde beskæftigelse og handelsbalancen.

Op gennem 80’erne måtte Brandtex dog indse, at de ikke kunne følge med i udviklingen i markedet, med faldende fragtrater og faldende dollarkurs.

 Fabrikken i Brande, som fuldt udbygget i 90’erne og størrelsesmæssigt som i dag

Flytning af produktion til Østen

I 1987 havde Brandtex 1.200 medarbejdere og en årlig omsætning på 700 millioner og begyndte overvejelserne om at flytte produktionen til Østen. Dette stred mod den brede opfattelse af Brandtex og firmaet modtog en del kritik for det. Det var dog nødvendigt, og op igennem 90’erne blev produktionen flyttet ud. I 1996 blev 80 % af produktionen fremstillet i udlandet.

Op gennem 90’erne gik Brandtex også på opkøb for at få en bredere målgruppe og en yngre opfattelse, end den ”konetøj-producent”, som Brandtex var blevet kendt som. Det gjorde firmaet til en multidivisionel virksomhed, og det blev i stigende grad omsætningen i datterselskaberne, der skabte væksten.

I 2001 kom der en ny direktør til Brandtex mærket, Michael Kjærgaard. I bestræbelserne på at gøre Brandtex mere ungt, valgte man at nedlægge navnet Brandtex og erstatte det af navnene ”Share” og ”Nice”. ”Share” skulle have egne butikker, og det var en stor ambitiøs plan. Det blev dog hurtigt klart for Kjærgaard, at det havde været en fejl at udfase navnet Brandtex. Resultatet blev, at i 2004 genindførtes navnet Brandtex igen.

Det blev også Michael Kjærgaard, der tog et skridt på vejen mod en transformation af Brandtex fra produktionsvirksomhed til handelshus.

Omsætningen i 2005 lå på omkring tre milliarder på tværs af alle selskaber.

Brandtex sælges og omdannes til BTX group

I 2005 solgte familien Brandtex til kapitalfonden EQT. I den forbindelse ændredes navnet til BTX Group, og Brandtex fortsatte som et brand under gruppen.

I 2013 overtog en ny kapitalfond BTX Group – Sun European Partners.

BTX Group startede i 2016 retailkæden ”Like ANNA”. Navnet kommer fra Aage og Anna, der startede Brandtex tilbage i 1935. Der etableres ligeledes i Holland under navnet Sterenborg. I 2019 kom Brandtex med en webshop for første gang under navnet Like ANNA, og trådte ind i den digitale verden for første gang på https://likeanna.dk .

I 2019 overtog den 3. kapitalfond i rækken BTX group, denne gang Grow Capital.

Læs mere om Brandtex på https://brandtex.dk

 

[Historie-online.dk, den 10. september 2019]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Museumsnumre 42 - Duelpistoler
Museum på Rejsen 61: Bern, Schweiz
Museumsnumre 46 - Hofteholder