Menu
Forrige artikel

Primavera

Kategori: Temaer
Visninger: 5701

 

Det er ’Primavera ’ i Rom – nerierne blomstrer, fuglesangen begynder tidligt, og turisterne sørger for, at der kommer penge i kassen. To år med nedlukninger og restriktioner har i den grad præget byen, men nu summer det fra disse japanere, tyskere, englændere, polakker og franskmænd. Men der er også en anden summelyd i byen: lyden af droner. Det er blevet en plage med disse tingester, der pludseligt suser hen over ’Piazza del Popolo’ og andre af byens historiske steder. Og dem er der som bekendt mange af. Men det er faktisk strengt forbudt. Der er flyforbud over Roms centrum. Og så falder hammeren.

Botticellis vidunderlige maleri ”Primavera” er et af den italienske renæssances smukkeste. Malet i 1482. Findes på Uffizierne i Firenze.

For nylig syntes en argentinsk turist, det kunne være fint at lade en drone flyve hen over ’Palazzo Venezia’ – det berømte palæ fra 1500-tallet. Det var her, Mussolini stod på balkonen og talte til tusindvis af borgere, der var vildt begejstrede over diktatorens krigserklæringer til højre og venstre. Turisten mistede kontrollen over dronen, der herefter havnede på taget af paladset. Politiet kom ind i sagen, hvorefter turisten blev sigtet for at have fløjet i byens ’non-flight ’zone’. Nu kan han så se frem mod en ganske betragtelig bøde. Havde han rettet sig efter bestemmelserne og søgt om tilladelse, havde sagen måske stillet sig anderledes.

Nogle dage tidligere var to mexicanske turisters drone fløjet ind i det skæve tårn i Pisa på trods af forbud. Man skal ikke tage let på disse bestemmelser. Bøderne ligger mellem 516 € og 64.000 € Så mit råd er: lad for Guds skyld være uden tilladelse. Det kan gå forrygende galt.

Normalt er fokus på Rom og antikken i denne serie. Det udvider jeg lidt, når der er spændende nyt uden for Rom. Også tidsperioden bliver ændret, da der er mange skjulte steder rundt om i den evige stad.

Amor og Eros in Pompei

Romerne havde et noget mere afslappet forhold til erotikkens verden – noget der kunne gøre en puritaner gråhåret. Netop dette afslappede forehold er nu i centrum for en stor udstilling i Pompei: ”Kunst og seksualitet i Pompei’s huse”. Udstillingen består af 70 fremstillinger af erotiske scener, hvoraf det seneste blev fundet i 2021. På en vogn der tilsyneladende blev brugt ved forskellige optog i byen.

  Stykke fra den fundne vogn 2021

Besøgende lægger ofte alt for meget i disse erotiske billeder. Ud for mange gadedøre finder man ofte en fallos. Mange tror, der så har været et bordel her. ”Men sådan forholder det sig rent umiddelbart ikke”, fortæller direktøren for det enestående museumsområde. ”Folk ser de erotiske billeder som en slags fri sex. Men der var mange skrevne og uskrevne regler i byen – og slet ikke den seksuelle løssluppenhed som nogle lægger i det.”

Rundt om i Pompei har man fundet flere fresker med stærkt erotiske motiver. Ofte er der tilsyneladende tale om, at ejerne ville demonstrere, at de skam havde kendskab til mytologien. Det er for eksempel tilfældet med dette motiv:

  Leda med svanen var et yndet motiv

Mytologien fortæller, at Zeus længe havde været betaget af den smukke Leda.  Hun skulle imidlertid ikke nyde noget. Men Zeus var snedig. Han skabte sig om til en svane, og så var Leda på plads. Og Zeus kunne virkelig noget. En anden kvinde afviste ham totalt. I dette tilfælde skabte han sig om til en vanddråbe, og så var hun eksekveret. Man kan så – med forbehold – tænke på kristendommen, hvor Helligånden gengives som en due. I middelalderens billedfortællinger ses ganske pudsige situationer. På et af billederne suser Helligånden ind gennem et vindue med direkte sigte på jomfru Marias skød. Oven på duen ligger Jesusbarnet med et kors. Og efter duen er der fartstriber. En virkelig folkelig og ganske munter fortælling.

  En nymfe sammen med en satyr

”Museo archeologico nazionale di Napoli” har i mange år haft et såkaldt ”Gabinetto secreto”, hvor man skjult for offentligheden opbevarede de mange erotiske motiver og genstande. Man skulle have en god forklaring for at kunne komme ind. Nu kan alle over 14 år beskue herlighederne.

Museet skriver i en intro”Samlingen blev endeligt åbnet for offentligheden i 2000, med den fuldstændige omarrangering af fundene baseret på fornyede museografiske kriterier, som fuldt ud illustrerer de forskellige aspekter af seksualitet i den antikke verden”.

Der er al mulig grund til at besøge denne pittoreske udstilling, skulle man lige komme forbi. Og så kan jeg jo slutte med en af de lidt dristigere fresker fra Pompei. For den gode Pan holdt sig så sandelig ikke tilbage.

Og husk så at lade dronerne blive hjemme.

La prossima volta ci sono notizie interessanti da Roma – næste gang er der spændende nyt fra Rom.

 

Erik Ingemann Sørensen

Se de øvrige artikler i serien “Det hemmelige Rom” her

[Historie-online.dk, den 3. maj 2022]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Besøget i det sidste Mithræum
Odio e amore – had og kærlighed
Neros gyldne hus fik en renæssance