Menu
Forrige artikel

The British Invasion

Kategori: Temaer
Visninger: 2949

 

Af Erling Schliemann. Ragnarock MUSEET FOR POP, ROCK OG UNGDOMSKULTUR

For 60 år siden udkom The Beatles’ første single, og i de efterfølgende år væltede den britiske musik ind over de danske grænser. Det blev kaldt en ”invasion”, men var heldigvis en langt fredeligere en af slagsen end den, der i disse tider finder sted på europæisk jord. Her får du overblikket over de vigtigste grupper, begreber og begivenheder i ”The British Invasion”

“Her er de – Vanvidsmusikanterne – THE BEATLES”. Sådan skrev Vi Unge om The Beatles da de kom til København i 1964 og skulle spille i KB Hallen. Den 5. oktober 2022 var det 60 år siden, at Vanvidsmusikanterne udgav deres første single.

Den 5. oktober 2022 er det 60 år, siden The Beatles udgav deres første single ”Love Me Do” med ”PS I love You” som B-side. The Beatles var en del af en bølge af britisk populærmusik, som væltede ind over Danmarks grænser den første halvdel af 60’erne – The British Invasion.

De fire drenge fra Liverpool begyndte som skiffleorkester og havde efterhånden arbejdet sig op til at blive Liverpools førende beatgruppe. I starten spillede de covernumre af amerikanske komponister, men var først med konceptet: Optræden som gruppe med fokus på guitarer og trommer, flerstemmig harmonisang og gruppemedlemmer, som selv skrev gruppens repertoire. Efter en enorm popularitet i Hamburg og flere hundrede koncerter i The Cavern Club i Liverpool, albumdebuterede de i marts 1963 med ”Please Please Me” Genren blev senere døbt Merseybeat opkaldt efter tidsskriftet ”Mersey Beat” navngivet efter floden Mersey ud for Liverpool. The Beatles videre udvikling er gået over i historien ikke mindst på grund af Lennon/McCartneys iørefaldende kompositioner.

The Rolling Stones

The Beatles’ første og største konkurrent blev The Rolling Stones fra London, som aldrig er opløst, men over tid har haft udskiftning i besætningen. Gruppen var inspireret af den sorte rhythm’n’blues musik, og deres coverversioner spillet med el-guitarer og trommer blev til engelsk rhythm’n’blues. Den 25. april 1964 strøg The Rolling Stones direkte ind på førstepladsen af den engelske albumhitliste med deres debut-LP ”The Rolling Stones”. Førstepladsen holdt i 12 uger, hvorefter The Beatles igen var på førstepladsen. – Kampen var i gang på den engleske musikscene med Rolling Stones på andenpladsen. Alle numre på albummet, undtagen ét, var covernumre af amerikanske bluesmusikere. Det ene selvkomponerede nummer ”Tell Me” blev imidlertid et hit, og fremover blev numrene skrevet af Jagger og Ricards, som primært var kompositioner i rhythm’n’blues genren.

The Kinks

Et to-tonet riff i “You Really Got Me” var vejen til succes for the Kinks fra London, som herved indtog 3. pladsen for en kort periode, inden de blev overhalet af gruppen The Who, som slog sig op på en mere aggressiv stil. The Kinks albumdebuterede i oktober 1964, og albummet indeholdt både covernumre og numre i rhythm’n’blues-genren skrevet af Ray Davies. Gruppens live-optræden var ekstremt energisk, og gruppens koncert i Tivolis Koncertsal den 9. april 1965 fik da også publikum til at vælte Tivolis koncertsal, så politiet måtte stoppe koncerten. Efterhånden ændrede gruppen karakter, da Ray Davies begyndte at skrive satiriske kommentarer til samfundet som i eksempelvis ”Well Respected Man”. Gruppen tog hermed forskud på den følgende periode, hvor rocken blev domineret af politiske udmeldinger.

Merseybeat

Ifølge det danske magasin ”beat” var der på et tidspunkt 1000 grupper med 5000 unge i Liverpool, og byen blev epicenter for engelsk beat. Flere af grupperne havde spillet skifflemusik i 50’erne, men ændrede stil til merseybeat. Skiffle var en meget britisk og primitiv version af amerikanske folkesange og blues. Især fire af merseybeatgrupperne nød stor popularitet i Danmark: The Swinging Blue Jeans havde ligesom The Beatles startet deres karriere i Hamburg. Gruppen havde efterfølgende en række hits højt på den engelske hitliste, blandt andet verdenshittet ”Hippy Hippy Shake”. Gruppen skrev ikke deres egen musik, og dens popularitet døde sammen med interessen for merseybeat. Gruppen optrådte i Falkonercentret i september 1964 og har siden været flittig gæst i Danmark. The Hollies fra Manchester brød igennem på den legendariske Cavern Club i Liverpool samtidig med The Beatles. Deres sange bestod for det meste af amerikanske rhythn’n’blues numre omarrangeret til gruppens specielle vokale harmonistil. Gruppen albumdebuterede i januar 1964 med ”Stay with the Hollies” og havde efterfølgende en lang række selvskrevne hits. The Hollies gav koncert i Hit House på Frederiksberg i 1966 og eksisterer – med utallige udskiftninger – den dag i dag. The Searchers spillede som de øvrige Mersey-grupper ofte i Hamburg og var i disse år The Beatles’ nærmeste Liverpool konkurrent. I sommeren 1963 havde de et kæmpe hit ”Sweet for my Sweets”, og i årene 1963-66 havde gruppen mange meget iørefaldende hits, men forsvandt fra hitlisterne, da Mersey-boomet var forbi. Dele af gruppen eksisterer stadig og optræder under navnet The Searchers. De besøgte Danmark så sent som i 2018. Gerry and the Pacemakers var den første Merseybeat gruppe i England, som fik sine tre første singler på toppen af den britiske hitliste. Mest kendt er gruppens indspilning af ”You’ll Never Walk Alone”, som blev FC Liverpools slagsang. Gruppen blev opløst i 1966.

Over Vesterhavet til Pigtråd

Udviklingen i England blev en enorm inspiration for unge i Danmark. Guitaristen i Cliff Richards backinggruppe The Shadows – Hank Marvin – havde med sin røde stratocaster-guitar og varme lyd allerede satte gang i den første bølge af guppedannelser fra 1960-63. Med Beatles eksploderede det, og ifølge ”beat” var der i 1965 6000 grupper i Danmark. Det største ønske var ”En rød EL-guitar med vibrator”, men trods begyndende højkonjunktur havde ikke alle unge råd til en stratocaster, men der var billigere mærker på markedet, og de fleste grupper kunne også samle sammen til en VOX-forstærker.

De mange unge musikere var autodidakte first-movere, da den etablerede musikundervisning på det tidspunkt levede i en anden verden. Covernumre af engelsk beat blev i Danmark kaldt pigtråd. Et noget misvisende udtryk, da musikken i hvert fald ikke rev nogen, men tværtimod ofte var ret så poleret. De danske pigtrådsorkestre havde som regel en engelsk favorit, som de spillede covernumre af, og de mest kendte fik undertitlen ”de danske” efterfulgt af navnet på den engelske gruppe. Der var desuden prestige i at få lov til at spille opvarmning, når deres idoler gav koncert i Danmark. Flere af de toneangivende grupper havde også et fast spillested, hvor de var ”husorkester”. Danmarks første landskendte pigtrådsorkester var the Cliffters, som spillede Shadows covers, men også selv skrev numre i samme stil.

Koncerter i Danmark

Den 4. juni 1964 gav The Beatles både deres første og sidste koncert i Danmark i KB Hallen i København. Koncerten varede 25 minutter, og 9000 mennesker havde købt billet. Opvarmningsband var The Hitmakers, som blev det mest kendte danske Beatles-cover-band, og som allerede i 1963 have indspillet ”I Saw Her Standing There”. The Hitmakers var en af de populæreste pigtrådsorkestre med Jørgen Krabbenhøfts lyse tenor i front. Gruppen var husorkester i Jomfruburet i København og var i årene konstant på turne i hele landet. Deres største hit var ”Stop the Music”.

The Rolling Stones gav deres første koncerter i Danmarks i marts 1965 i henholdsvis Fyens Forum og KB Hallen. Opvarmningsband var The Lions – Danmarks svar på Rolling Stones. The Lions var et af de populæreste navne i Hit House på Frederiksberg. Stedets leder Poul Borum skrev ”Hit House Shake” til gruppen, som senere blev udsendt som singleplade. Hit House blev også stedet, hvor Peter Belli & Les Rivals fik deres gennembrud. I september 64 fik bandet et fire måneder langt engagement i Hit House, og i december udgav gruppen debutsinglen ”You Better Move On”, hentet fra Stones album ”Around and Around”. Peter Bellis specielle stemme og lange hår gjorde ham til tidens idol, og Peter Belli og rivalerne fik betegnelsen de danske Stones.

Efter the Kinks famøse besøg den 9. april 1965 vendte de tilbage allerede september samme år, hvor de gav koncert i Fyens Forum og KB Hallen. The Kinks havde en særlig status for danske pigtrådsgrupper, hvor gruppens tre-akkord-numre var standard på repertoiret. Mest kendt blev gruppen The Clidows for at spille cover af Kinks numre. Peter Belli & Les Rivals fik senere stor succes med den danske oversættelse af ”A Well Respected Man” under titlen ”Helt igennem respektabel”.

Konkurrencer skaber nye gennembrud

Der blev i disse år afholdt et væld af konkurrencer landet over, som blev ivrigt rapporteret af musikbladene ”Hit” og ”beat”. Konkurrencerne var med til at bringe et mellemlag frem blandt pigtrådsorkestrene. Typisk var der landsdelsmesterskaber og københavnermesterskaber, som endte ud i danmarksmesterskaber.

Konkurrencerne havde forskellig overskrifter som DM i pop, DM i pigtråd, og der var også mulighed for at vinde titlen som Danmarks Beatles, Rolling Stones eller Kinks. Flere af de senere kendte grupper fik deres gennembrud via konkurrencerne. Eksempelvis vandt The Rocking Ghosts fra Hvidovre – dem med ”Belinda” – Københavnsmesterskabet i pigtråd i 1964, The Donkeys – de senere dansktopstjerner – DM i pigtråd i 1965 og Teenmakers – de danske Hollies – DM i popmusik 1966.

Selvom pigtrådsmusikken var meget populær disse år, blev den også udsat for kritik. Således skrev Morten Gronemann i ”beat”, at 6000 danske grupper lider af plagieringssygdommen og den danske tekstforfatter Thøger Olesen i samme blad, at ”Pigtrådsmusikken har liverpooliseret en hel generation, og fra Gedser og Smørumovre synger gudhjælpemig alle som en med liverpoolaccent”.

I slutningen af pigtrådsperioden blev cover af engelske grupper færre, og det blev populært at synge på dansk. hvad enten det var engelske melodier med oversatte tekster eller helt danske kompositioner.

Ragnarocks hjemmeside

[historie-online.dk, den 26. oktober 2022]

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Roms fødselsdag
Alfred Nobel
Himmler og anstændigheden